Home

Achtergrond 231 x bekeken

Veetransport bij LNV in ongenade

Het zat in de lucht, en het is ook gebeurd: minister Verburg trekt de teugels bij veetransporten strakker aan. De pony’s en varkens in Duitsland waren de druppel.

Foute boel, een hardleerse sector: dat beeld roepen opeenvolgende aanhoudingen transporteurs nu over de veetransportsector af. Die komt bijna onder curatele. Dat volgt op enkele buitenlandse incidenten en hoge, door de AID geconstateerde overtredingscijfers bij veetransporten in Nederland. Tel daarbij een zich al maanden verscherpend klimaat op, met een aanhoudende stroom Kamervragen, en het kan niet verbazen: LNV grijpt in. De vrijblijvendheid van controles door zelfregulering gaat er af. De aanname dat door transporteurs opgegeven wagenafmetingen kloppen, is ook van de baan. LNV en dochterdienst VWA nemen niets meer voor waar aan. Zie de brieven van de minister aan de Tweede Kamer.

AID-cijfers: 30 procent in de fout

Zoals ik vorige week schreef, heeft de sector de schijn al een tijdje tegen. In een klimaat van groeiende aandacht voor dierenwelzijn, dat vervoerders tot oplettendheid zou moeten nopen, blijven er voorvallen. AID-cijfers uit de zomer maken het lastig te geloven dat het zomaar incidenten zijn. Bij twee grote controles op veetransporten in eigen land bleek het percentage overtredingen namelijk ook hoog, rond 30 procent.

Verburg heeft ‘vertrouwen verloren’

Veehandelaren en transporteurs kunnen daarom niet blijven volhouden dat het allemaal overdreven is. Minister Verburg is deze brug nu over. De LNV-minister zegt nu hardop ‘vertrouwen verloren te hebben’ in de veetransportbranche. Dat is nogal wat. In mijn boekje is de politica Verburg iemand die haar woorden doorgaans zorgvuldig kiest, en zeker ook iemand die niet erg gevoelig is voor politieke heethoofderij. En zij zegt vertrouwen op in een sector. Dat is betrekkelijk uniek in ons land.

Politiek succes Partij voor de Dieren

Uiteraard kraait de Partij voor de Dieren het nu uit van vreugde en schrijft ze alles wat LNV nu doet aan haar eigen acties toe. Dat is natuurlijk niet geheel terecht. LNV was al lang bezig met dit dossier, de veehandelaren werken al een tijd aan een kwaliteitsplan. Maar goed, onmiskenbaar heeft het niet aflatende vragenvuur van Marianne Thieme en andere dierenpolitici de zaken aangejaagd. Ere wie ere toekomt: dit is een politiek succes van de eerste orde voor de dierenpartij. Dit zou wel eens tot oude reflexen in het vee- en transportcomplex kunnen leiden. Zo van: die politici overdrijven allemaal, het valt mee, daar heb je de Partij voor de Dieren weer. Dat lijkt me niet verstandig. Het zijn lakse transporteurs uit binnen- en buitenland die deze situatie en het vragenvuur hebben aangewakkerd en mogelijk gemaakt. Veetransporteurs zitten nu in het verdomhoekje, en dat lijkt me knap kl*te als je netjes werkt.

Maar veetransporteurs, ga nou niet met zijn allen in de ontkenningsfase, wordt niet boos op de boodschappers, Verburg en Thieme. Word boos op knoeiende collega’s. Want zoals Verburg zegt: de goeien moeten onder de kwaaien lijden. Tijd dus dat deze sector zelfreinigend wordt. Laat veetransporteurs snel met een plan van aanpak komen waarin zij zeggen wanneer ze wat aan verbetering doen. En laat de branche de kwaaien eruit gooien, zodat de goeien aan reputatieherstel kunnen werken.

« vorige | volgende »

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.