Home

Achtergrond 109 x bekeken

IJsjes likken bezorgt Nederlander schuldgevoel

Nederlanders hebben nog steeds last van een soort schuldgevoel als ze zich laven aan een ijsje.

Dat concludeert Willem Brandt, marketingmanager Ice Cream van Unilever, naar aanleiding van een onderzoek naar het eetgedrag rond ijs.

In tegenstelling tot ons omringende landen associëren Nederlanders een zonnige dag niet met ijs. Terwijl Duitsers, Zweden en Finnen vinden dat een ijsje erbij hoort als de zon schijnt, wil in Nederland dan maar 15 procent naar een ijsje grijpen. Bijna de helft van de Duitsers en de Zweden koopt bij zonnig weer een ijsje; van de Finnen doet zelfs driekwart dat.

"Dat bij ons dat aantal zo laag ligt, komt omdat veel Nederlanders denken dat een ijsje ongezond is. Het meest bekend is wel het broodjeaapverhaal rond de Magnum, dat net zo veel calorieën zou bevatten als een pakje boter. Dat is niet het geval'', aldus Brandt. Volgens het Voedingscentrum bevat een pakje boter ruim 1800 calorieën en een gemiddelde Magnum 310, wat gelijk staat aan een tussendoortje als een Nuts, Mars, Bounty of iets vergelijkbaars. Brandt ontkent dat. "De Magnumijsjes variëren in calorieën tussen de 169 en 271.''

Toch kan het altijd beter. De producent is daarom bezig steeds meer suikers en vetten uit de ijsjes te halen om ze zo écht 'gezond' te maken. Daarnaast vraagt de consument om verantwoorde ijsjes. Om die reden introduceerde Ola het Frusi-ijsje met yoghurt, vers fruit en muesli. "Het is een grote hit, gezien de reacties. Sommige mensen nemen het als ontbijt, toetje of als tussendoortje'', weet Brandt.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.