Home

Achtergrond 150 x bekeken 1 reactie

Communicatie

In een vakblad voor de varkenshouderij las ik een artikel over communicatie. Deskundigen beweerden daarin dat we het niet goed doen. We zijn defensief.

We laten in alles blijken dat de wereld tegen ons is en dat wij het tegendeel wel eens zullen aantonen. Groot gelijk, de promotie van ons smakelijke, hoogwaardige voedsel kan veel beter.

Opiniedeskundige Connie de Boer, hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam, vindt dat we via campagnes de meningen van mensen proberen te beïnvloeden. Dit werkt volgens haar averechts. Ik ben dit wel met haar eens. Als varkenshouders zoeken we veel te vaak de verdediging. Verder vinden we dat de publieke opinie zich tegen ons keert.

Voor 5 procent van de burgers zal dit ook zeker het geval zijn. Deze kleine groep bestaat grotendeels uit radicalen die slechts één doel hebben: weg met de veehouderij. Door continu de media te bewerken, bereikt zij veel meer dan de landbouwsector zelf. Dit is absoluut niet de groep waaraan we energie moeten verspillen. Laten we vanuit eigen kracht opereren en ons richten op die 95 procent mensen die wel degelijk openstaan voor informatie.

Zoals ik in mijn vorige weblog al stelde, communiceren we een positief bericht van de Consumentenbond niet eens. Waarom eet 95 procent van de bevolking varkensvlees? Puur omdat het lekker is en daarnaast hoogwaardig en gezond. Croma maakt al vanaf 1972 de beste reclame voor varkensvlees. Bekijk de site maar eens. Ik deed het zojuist. En ook al is het tegen middernacht, bij het zien van de filmpjes loopt het water me in de mond. De neiging om even de kelder in te lopen, kan ik nauwelijks onderdrukken. Ik herinner me mijn opa nog die bij het zien van dit soort reclames acuut oma de keuken in wist te praten.

Boeren en hun organisaties zijn zeer politiek correct. Reclameboodschappen willen we het liefst volproppen met IKB, KKM en alles wat ons verder jeukt. Het is nu zomer, zet de barbecue op primetime op het scherm, huur een tv-babe in en laat haar smullen van een overheerlijke schnitzel. Succes verzekerd.

« vorige | volgende »

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    Robert

    Heerlijke weblog Johnny, vooral het laatste deel. En wat mij betreft sponsoren LTO én NVV de door jou geschetste reclamecampagne. Het effect zal beter zijn dan die van Varkensinzicht waar we na enkele radiospotjes met Bennie Jolink niks meer horen. Die mensen moeten leren van Croma: de kracht van reclame zit in de herhaling. Weinig krachtig dus, dat V.I.Z.
    Nu de babe nog!

Of registreer je om te kunnen reageren.