Home

Achtergrond 157 x bekeken

Supermarkt mist ballen

Het castratiebesluit is gevolg van mediadruk. Dom. Supers kunnen veel beter naar de boer luisteren.

Het besluit van de supermarkten en de Hema om geen vlees meer van onverdoofde beren in te kopen, is terug te voeren op een uitzending van het tv-programma Radar. Dat publiceert al sinds 2005 items die zichtbaar zijn ingestoken door de dierenactivisten van Wakker Dier. Eerst moest de vleesindustrie eraan geloven.

Marianne Thieme (nu Partij voor de Dieren, toen Wakker Dier) mocht de slachterijen zonder fatsoenlijk wederhoor ‘crimineel’ noemen. Later werd de kwaliteit van de Volwaardkip in twijfel getrokken. Recent moesten de zichtstallen eraan geloven. Het tv-programma wordt gepresenteerd door Antoinette Hertsenberg, voorheen publiciteitsmedewerker van de Dierenbescherming en nu werkzaam bij Tros Radar, dat als programma van de publieke omroep op zijn zachtst gezegd geen onpartijdige indruk wekt. Twee maanden geleden was er weer zo’n uitzending. Wakker Dier kreeg zendtijd voor vrij schieten, de zakenwereld mocht zich komen verdedigen.

Radar liet in korte filmpjes zien dat slagers glashard liegen over het feit dat ze vlees van ongecastreerde beren verkopen. Vervolgens mocht de supermarktorganisatie CBL op het matje komen en uitleggen dat ze een club van leugenaars vertegenwoordigt. Zo te kijk gezet worden wil niemand. Onder druk van deze doorzichtige publiciteitsakkoordjes is het machtige CBL door de knieën gegaan. Vanaf 2009 wil het geen vlees meer inkopen van onverdoofd gecastreerde varkens.

Argumenten die hout snijden heeft het niet. Het publiek zou het willen, maar waaruit blijkt dat? Het CBL aanvaardt impliciet wel dat biggen moeten worden verdoofd, dat ze zonder ballen door het leven moeten en dat castreren voor de boer een ellende blijft. Het CBL had beter moeten luisteren naar LTO Nederland. Dat heeft veel te laat, maar wel een duidelijk standpunt ingenomen. Het wil stoppen met castreren. In het belang van het dier had het CBL zich aan de zijde van zijn zakenpartner, de boer, moeten scharen.

Foto

Marcel Henst

Of registreer je om te kunnen reageren.