Home

Achtergrond 68 x bekeken 2 reacties

Een kwestie van mentaliteit

In mijn directe omgeving ken ik enkele jongeren, die naar de MAS gaan. Ik spreek hen regelmatig en mij valt op hoe ontevreden zij zijn over hun school en opleiding.

Een kleine greep: het lesrooster wordt regelmatig op het allerlaatste moment gewijzigd; lesuren vallen in de loop van de dag uit; leraren komen op het laatste moment niet opdagen en vervangende leerkrachten zijn er niet; keuzevakken vallen samen in hetzelfde uur zodat de benodigde punten niet gehaald kunnen worden; leerlingen moeten in groepjes aan een project werken en de individuele beoordeling hangt af van de groepsprestatie.
Nu weet ik heel goed dat voor veel jongeren de school een noodzakelijk kwaad is, waar zij dus met grote tegenzin naar toe gaan. Toevallig zijn er ook jongeren die serieus werk van hun opleiding maken. Zij willen een goede ondergrond hebben voor het boerenvak of een goede baan zien te krijgen.
Schoolleiding en leraren, wat denken jullie hieraan te doen? Het kan toch niet waar zijn dat omdat jullie er met de pet naar gooien, zelfs de welwillenden een hekel aan school krijgen?
De school hoort voor de jeugd een voorbeeld te zijn en qua opleiding een rots in de branding. Maar als zij functioneert zoals hierboven omschreven, dan vraag ik mij af met welke instelling de jongeren van school afkomen en de maatschappij instappen. Welke toekomst gaan deze jongeren tegemoet en welke bijdrage leveren zij aan de agrarische samenleving?
Een kwestie van mentaliteit, dames en heren!

Foto

Wien van den Brink

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Dhr H.Kras

    Dit school beleid wat momenteel draait is een algeheel probleem .
    Wat er aan te doen is een nog groter probleem,want niet alleen de docenten gooien er met de pet naar.

  • no-profile-image

    frans hesselink

    dat is niet alleen de arg.opleidingen maar alle scholen volgens mij.

Of registreer je om te kunnen reageren.