Home

Achtergrond 86 x bekeken

Website bedrijfsovernames succes

Hoe zorg je dat mensen klant blijven wanneer je een bestaand bedrijf overneemt?

Houd de relatie met de verkoper goed. Breng niet onmiddellijk allerlei veranderingen aan. Het zijn enkele van de tips en vragen die te vinden zijn op de website www.koopjeeigenbedrijf.nl. die werkgeverskoepel MKB Nederland en het ministerie van Economische Zaken in maart lanceerden om bedrijfsovernames te stimuleren.

Gehoopt was op 10.000 bezoekers in het eerste jaar. "Het zijn er nu al 22.000'', zegt Lia Smit, beleidsmedewerker van MKB Nederland. "Er zijn ook tien trajecten waarin serieus contact is tussen een bedrijf en een kandidaat-koper.''

De komende tien jaar komen er vele duizenden bedrijven op de markt. Nederland telt ruim 184.000 bedrijven met een ondernemer van boven de 55 jaar, die op termijn een opvolger zoeken. Maar verkopers en potentiële kopers van een bedijf weten elkaar slecht te vinden. Met de site wil MKB-Nederland daar verandering in brengen.

Geïnteresseerden kunnen zich op de site oriënteren op de mogelijkheden een bedrijf over te nemen. De brancheorganisaties gaan na hoe serieus de belangstelling is.

Veel ondernemers willen ook rechtstreeks op de site zoeken naar geschikte kopers, aldus Smit. Maar MKB wil toch een vorm van begeleiding bieden. "Wanneer iemand twintig jaar een zaak heeft gehad, is overname emotioneel zwaar'', aldus Smit. Volgens haar hebben beide partijen baat bij begeleiding, maar het is niet verplicht daar gebruik van te maken.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.