Home

Achtergrond 59 x bekeken

Volwaardkip overtreft verwachtingen

Het marktaandeel van de Volwaardkip in de winkels waar het product te koop is, komt dit jaar waarschijnlijk twee keer zo hoog uit als verwacht.

Dat zegt Ad Kemps, initiatiefnemer van het Volwaardproject. Volgens Kemps gingen de initiatiefnemers bij de introductie van het project in januari uit van een aandeel van 5 procent in de pluimveevleesomzet van de winkels waar de kip te koop is. Dat wordt waarschijnlijk tien procent.

Het Volwaard-vlees is tot nu toe alleen te koop in winkels van Coöp, Supercoöp, Jumbo, Jan Linders en AH XL. Ook Deen, Sligro en MCD hebben echter te kennen gegeven dat ze het product in de schappen willen leggen. Dat betekent dat de productie v moet worden uitgebreid.

"De werving van nieuwe producenten loopt redelijk", meldt Kemps. "We hadden een wachtlijstje met bedrijven die belangstelling hebben om te gaan produceren. Tijdens de beurs in Den Bosch hebben zich ook nieuwe bedrijven gemeld." De stuurgroep streeft ernaar het aantal kuikenplaatsen te verdubbelen naar 200.000 plaatsen. Daar gaat echter vrij veel tijd overheen. Stallen moeten worden aangepast en er zijn vergunningen nodig.

"Het is belangrijk dat vraag en aanbod precies goed op elkaar worden afgestemd. Dat is ook het moeilijkste te managen", zegt Ad Kemps. Bij overproductie kunnen de pluimveehouders de kosten niet vergoed krijgen en bij onderproductie loop je de kans dat afnemers afhaken.

Of registreer je om te kunnen reageren.