Home

Achtergrond 139 x bekeken 6 reacties

TLN wil af van trekker-concurrentie

Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil af van de concurrentie in het vrachtvervoer door trekkers.

Daarom pleit de organisatie deze week opnieuw voor invoering van een kentekenplicht voor trekkers.

De organisatie voert haar pleidooi ter gelegenheid van de begrotingsbehandeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Die vindt deze week plaats in de Tweede Kamer. Tot nog toe verzetten de agrarische organisaties en een meerderheid in de Tweede Kamer zich tegen zo’n kentekenplicht.

Sinds 1995 mogen landbouwtrekkers als gevolg van een wijziging in de Wegenverkeerswet op de openbare weg rijden, ook al wordt de trekker niet voor een landbouwbestemming gebruikt. Deze wijziging heeft volgens TLN geleid tot meer onveilige situaties op het wegennet door een toename van het gebruik van landbouwtrekkers in het beroepsgoederenvervoer. Het effect is volgens de organisatie meer onveiligheid en oneerlijke concurrentie. De transportsector zegt hierdoor jaarlijks meer dan tientallen miljoenen euro’s aan inkomsten mis te lopen.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Gerrit

    @ Jan Klaassen, persoonlijk rijd ik liever een kwartier 45 km/uur achter een trekker dan dat ik een paar uur vertraging heb door een gekantelde vrachtwagen want ook dat gebeurt wel eens. Verder heb je wel iets gelijk.

  • no-profile-image

    debbie

    TLN moet niet zo zeiken en zeuren,de agrarische sector heeft ontzettend veel te vervoeren.Zitten ze te emmeren over die paar trekkertjes.Belachelijk.

  • no-profile-image

    arjan

    op trekkerweb.nl staat dat er geen rijbewijs is en dat jongeren van af 16 jaar zo op kunnen rijden dat rijbewijs word nu afgenomen op en landbouw school zo als het aoc k heb het vorig jaar nog gedaan en ik heb anderhalf uur gereden in allerlei verkeers omstandig heden en nu nog zit ik elke dag op de weg dus ik ben het niet eens met wat ze zeggen

  • no-profile-image

    Aanvulling op mijn zojuist verzonden reaktie: Ik bedoel hier aannemers van grond en wegenbouw die zelf tractoren met gronddumpers in bezit hebben. Volgens mij zijn tractoren vrijgesteld van wegenbelasting enz. (incl. gebruik van rode diesel) omdat zij zijn bedoeld voor het gebruik buiten de openbare weg. Wat die aannemers doen is oneigenlijk gebruik, immers hier zijn toch zandauto's voor bedoeld? Logisch dat de belanghebbende orgANISATIE hier een eind aan probeert te maken

  • no-profile-image

    Beste JaN kLAASSEN, vOlgens mij is het niet om oneerlijke boerenconcurrentie de kop in te drukken, maar oneerkijke concurrentie van aannemers die handig gebruik maken van goedkoop transport middels landbouwtractoren. Dat is tenminste hetgeen ik in mijn direkte omgeving dagelijks waarneem.

  • no-profile-image

    jan Klaassen

    Het is terecht dat TLN valse concurrentie van boeren probeert tegen te houden. Ten eerste mogen gebruikers van trctoren zonder wegenbelasting met zware wgens wel de wegen kapot rijden. Ten tweede belemmeren zij de doorstroming van het verkeer door met afwijkende snelheden te rijden (tot 45 km buiten de bebouwde kom) hetgeen gevaarlijke toestanden oplevert. Ten derde rijden met name jongeren op tractoren onverantwoord hard zonder ervaring in het verkeer. Een rijbewijs gehaald op het AOC zou voor het vervoer van niet landbeouwgebondenproducten alleen met een CBR-rijbewijs toegestaan moeten worden. Laat de agrariers maar aantonen dat het bedrijfseigen producten zijn. Dan zijn er veel problemen opgelost.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.