Home

Achtergrond 97 x bekeken 1 reactie

Supermarkten maken kerst luxueus en gemakkelijk

De kerstdagen draaien om gemak, genieten en luxe. Althans als het aan de Nederlandse supermarkten ligt.

De verschillende kerstproducten zijn "ovenklaar'', "slechts in een paar klikken online te bestellen'' en "kunnen niet mislukken''. Inspiratie halen de meeste Nederlanders (42 procent) uit de speciale kerstfolders in de supermarkten, blijkt uit onderzoek van Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de koepelorganisatie van supermarkten. Een derde bepaalt pas tijdens het winkelen wat er met kerst op tafel komt te staan.

De feestdagen leggen de supermarkten geen windeieren. In 2006 kwam de kerstomzet uit op 751 miljoen euro, volgens de cijfers van CBL. Dit jaar zou dit wel eens 100 miljoen euro hoger kunnen liggen op 851 miljoen euro.

Naast traditionele gerechten als hazenrugfilet, kalfsfricandeau, rollade en hertenbiefstuk, staan vele visgerechten op de kaart. Meer aandacht krijgt dit jaar de amuse, het kleine hapje om de smaakpapillen te stimuleren. Kant-en-klare geitenkaaslolly's met honing en amandelschaafsel en minisoepjes als pittige gorgonzola met witte port zijn bij Albert Heijn te koop. Ook bij de Hema kunnen amuses besteld worden.

Het aan tafel koken blijft ook dit jaar onverminderd populair, blijkt uit het onderzoek. Supermarkten hebben massaal gourmet- en fondeuschotels ingeslagen. Ook hier zijn luxe-varianten te koop met onder meer visschotels en schotels met speciaal vlees als struisvogelbiefstuk en eendenborstfilet.

Onder namen als Excellent (Albert Heijn), Exclusief (Jumbo), Superieur (Super de Boer) en De Luxe (Aldi) presenteren supermarkten rond de feestdagen een aparte lijn producten. Om de consument werk uit handen te nemen, kan een volledig meergangendiner worden ingekocht of besteld. De speciale producten blijken ook bij het winkelend publiek populair. Vier op de tien consumenten koopt deze speciale producten voor de feestdagen.

Maar of het showdiner van Albert Heijn, "voor wie durft'', met een sorbet van tomaten als voorgerecht, een ceasarsaladesoep als tweede gerecht, kip in een zoutkorst als hoofdgerecht en gefrituurd ijs als afsluiter, veel mensen over de streep zal trekken is nog maar de vraag. Uit het CBL-onderzoek blijkt dat 44 procent van de Nederlandse consumenten op zeker speelt als het gaat om eten en de gerechten al eens een keer eerder heeft gegeten. Mensen lijken sneller geneigd de speciale kerstproducten als kalkoenrollade met champignon-cognac of hazenrugfilet.

Hoewel de feestdagen een tijd zijn van genieten, blijkt ruim een derde (37 procent) van de Nederlanders te blijven letten op zijn gewicht tijdens kerst. Bijna een derde (31 procent) let helemaal niet op het gewicht. Voor hen die het willen, liggen vanaf begin januari de folders met afslankrecepten en voedingstips weer in de supermarkten.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    rik

    marianne thieme loopt het water om de tanden

Of registreer je om te kunnen reageren.