Home

Achtergrond 116 x bekeken

Schijnwereld van weidemelk

Vertrouwelijk rapport geeft coöperaties ongelijk: melk krijgt niet meer waarde.

Tot heden gaan een aantrekkelijk imago en mooie verkoopcijfers hand in hand bij de zuivelindustrie. Neem Frau Antje. Als zij (actrice Madeleen Driessen) een boek heeft geschreven, presenteert ze dat in traditionele boerinnenkledij en krijgt ze applaus bij De Wereld Draait Door. In Duitsland staat mooie Antje sinds 1961 garant voor de kaasafzet. Boer en business profiteren daarvan. Of datzelfde effect wordt bereikt met weidemelk, die dit voorjaar door Campina en Friesland Foods met veel tamtam is geïntroduceerd, is vanaf het eerste uur betwijfeld. Criticasters wijzen op het gebrek aan onderscheid tussen weidemelk en andere melk: ze zijn allebei wit. Wie ziet het verschil? Bovendien is de consument niet genegen extra te betalen voor een (in hun ogen) bulkproduct. De coöperaties zelf zijn echter heilig overtuigd van nut en noodzaak van weidemelk. Recent nog beweerde Campina-topman Tiny Sanders in een zaal vol boeren dat de merkmelk het beter doet dan de huismerken van de supermarkten. Wat inderdaad een overwinning zou zijn, want goede, goedkope huismerken vallen traditioneel in de smaak bij klanten.

Het is echter twijfelachtig of de zuivelbedrijven hun mooie plaatje weten om te zetten in betere verkoopcijfers. Een gerenommeerd marktonderzoeksbureau heeft het uitgezocht, na een vertrouwelijke opdracht van Friesland Foods. De conclusie van het bureau is dat er niet meer melk wordt gedronken en dat er ook niet meer geld aan uitgegeven is, sinds de introductie van weidemelk. Meer geld, dat was juist de bedoeling van de coöperaties. Melk is waardevol, daar moet ook voor betaald worden, stellen zij. Hoewel genoemd onderzoek nog vragen oproept (die vooralsnog niet worden beantwoord), lijkt de teerling geworpen. Al is de bedoeling achter weidemelk positief voor het imago bij de burger, ze spekt de portemonnee van de boer niet. Waar frau Antje de commercie aanjaagt, stokt weidemelk bij een heel goed verhaal.

Foto

Marcel Henst

Of registreer je om te kunnen reageren.