Home

Achtergrond 285 x bekeken

'Pluimvee-VION nodig'

CEO Hendrix Genetics: 'sterke speler nodig'

„De pluimveesector mist een VION”, zo stelt Antoon van den Berg, CEO van (pluimvee)fokbedrijf Hendrix Genetics. Zowel bij de Nederlandse productie van eieren als van pluimveevlees ontbreekt het aan een bedrijf zoals VION in de Nederlandse varkenssector, een grote speler met macht tegenover het grootwinkelbedrijf. Antoon van den Berg zei dit woensdag 12 december 2007 op de algemene vergadering van de NOP-kringen Fokkers en Kuikenbroeders in Boxmeer.

VION heeft een markaandeel van 70 procent in de Nederlandse varkenssector en weet opbrengstprijzen te halen waar de hele varkenssector van profiteert.

Zowel pakstations als pluimveeslachterijen zijn te veel versnipperd volgens Antoon van den Berg. De CEO van Hendrix Genetics roemde het vakmanschap van de Nederlandse pluimveehouders, maar pleitte meerdere keren voor geïntegreerde productie aangestuurd door een organisatie die het dichtst bij de consument zit. „We moeten zoeken naar een model waarbij we gebruik kunnen blijven maken van zelfstandige ondernemers, maar waarbij uiteindelijk de totale economie en de eindafnemer bepaalt wat we moeten produceren.”

Bij de productie van pluimveevlees zijn volgens Antoon van den Berg het creeëren van een sterk merk en marktleiderschap een must om te groeien, waarbij hij de Duitse merken Wiesenhof en Heidemark als voorbeeld noemde. „Die stuwen in Duitsland de pluimveevleesproductie op.”

De kans op een VION van de Nederlandse pluimveevleesproductie waren er in 2004, toen gesproken werd over een fusie van Astenhof, Pingo en Friki, toen sterke merken in Duitsland. Maar die fusie ketste af.
Antoon van den Berg noemde in dat verband de recente overname van Plusfood door Perdigão 'bedreigend'.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.