Home

Achtergrond 1559 x bekeken laatste update:26 dec 2012

Peter Poortinga

Peter Poortinga groeide de laatste jaren meer en meer uit tot het gezicht van de pluimveevleessector. Vooral dankzij de sterke uitbouw van Plukon en de manier hoe hij de pluimveevleesindustrie neerzet in Nederland,

De laatste prooi van Poortinga is pluimveevleesverwerker Interchicken in Bodegraven. Zo blijft hij kralen rijgen en Plukon groter en sterker maken. Met de overname van Interchicken breidde Plukon ook zijn marktaandeel in diervriendelijke één ster-productie uit.
In 2005 nam Plukon de Pingo-bedrijven van Nutreco met vestigingen in Goor, Mierlo en Maasmechelen over. In 2008 volgde Flandrex met vestigingen in Ommel en het Belgische Moeskroen. In 2009 kwam het pluimveevleesbedrijf los van de Cebeco Group. Investeringsmaatschappij Gilde Buyout Partners verkreeg 55 procent van de aandelen, Poortinga en zijn team 25 procent, en Agrifirm heeft de resterende 20 procent. Duidelijk werd toen ook de strategie van Plukon: het bedrijf wil een toonaangevende rol spelen in de consolidatie van de Noordwest-Europese pluimvee-industrie. In 2010 nam Plukon het Belgische bedrijf Maiski over. In 2011 werd het Duitse Stolle ingelijfd, waardoor Plukons marktaandeel in Duitslandtussen 15 en 20 procent ligt.

Plukon speelt in op de maatschappelijke trends en is leverancier van het pluimveevlees voor het Puur en Eerlijk label van AH. Het vlees draagt een ster van de Dierenbescherming.

Geboortejaar: 1961

Functies:
• CEO Plukon Royale
• Bestuurslid PPE
• Vice-voorzitter Nepluvi
• Lid van de Raad voor Dieraangelegenheden
• Board member of the Association of Poultry Processors and Poultry Trade in the European Countries (AVEC)

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.