Home

Achtergrond 71 x bekeken

Hoge groenteprijzen stuwen omzet winkels

De Nederlandse supermarkten zetten 3 procent meer groente en fruit om.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK uit Dongen. De groei is vooral toe te schrijven aan de hogere prijzen van groente.

De groenteprijzen zijn in de twaalf maanden voorafgaande aan 1 oktober gestegen met ruim 4 procent, zo blijkt uit de steekproef van GfK. Dit is de reden van de gestegen omzet in groenten door de Nederlandse supermarkten. Consumenten kochten niet meer groente, maar lieten zich door de hogere prijzen ook niet afschrikken, blijkt uit de gegevens van Gfk.

Bij de afzet van fruit is een ander beeld zichtbaar. Hier zijn de prijzen niet gestegen. De omgezette volumes groeiden wel met 1,4 procent. Die groei veroorzaakt dan ook de hogere omzetcijfers voor fruit in de winkels.

De hogere bestedingen aan groente en fruit volgen op een forse stijging in 2006. In dat jaar lag de winkelomzet 10 procent hoger dan in 2005 en groeide het volume groente en fruit met 3 procent. De groei dit jaar wordt gezien als bestendiging van de trend van een herstelde groente- en fruitconsumptie. De consumptie ligt nog ruim onder de normen, maar de aandacht voor gezondheid lijkt een positief effect te hebben op de consumptie bij klanten.

Anderzijds lijkt ook de einde van de prijzenslag een rol te spelen. Supermarkten laten het scherpe prijsbeleid van de prijzenslag los en kiezen voor meer verwerkte duurdere producten.

Of registreer je om te kunnen reageren.