Home

Achtergrond 109 x bekeken 2 reacties

Grenzeloze groeispurt van supermarkt Jumbo

Aan de groeispurt van supermarktketen Jumbo lijkt geen einde te komen. Het familiebedrijf stevent dit jaar af op een omzet van 1,25 miljard euro, een verdrievoudiging ten opzichte van de 400 miljoen euro in 2002.

In diezelfde periode groeide het aantal vestigingen gestaag. Had het bedrijf in 2002 nog 36 filialen, eind 2007 zijn het er 117. Het 'geheim' van Jumbo is volgens algemeen directeur Frits van Eerd ,,heel dicht bij de klant gaan staan''. ,,Onze formule is om de klant heen gebouwd, niet eerst bedacht en dan maar afwachten of de klant zich er prettig bij voelt.''

De huidige formule van Jumbo, in 1921 opgericht als groothandel in koloniale waren, werd in 1996 geïntroduceerd en staat naar eigen zeggen voor 'beste service + grootste assortiment x laagste prijs'.

De groeiambities van Jumbo zijn nog altijd sterk. De supermarktketen opende 26 nieuwe winkels in 2007 en voor 2008 staan er tien op het programma. Van Eerd hoopt dat het er uiteindelijk twintig worden.

Het bedrijf heeft nu een marktaandeel van ongeveer 5 procent en wil dit verder uitbreiden naar 6 tot 7 procent. ,,Groei is geen doel op zich, maar als het ons lukt, net als voorgaande jaren om elk jaar minimaal tien winkels te openen, ben ik een tevreden man'', aldus Van Eerd. ,,Dat is toch weer honderd winkels over tien jaar.''

Het streven van Jumbo om in de vestigingsplaatsen marktleider te zijn, ,,lukt zeker nog niet overal'', aldus Van Eerd. ,,Maar we blijven net zolang zitten totdat het lukt.'' Het Brabantse bedrijf heeft van oudsher een stevige positie in het zuiden en heeft zich vandaaruit verspreid over heel Nederland. ,,We zijn niet bang om een nieuw gebied in te gaan, de Jumbo-formule kan overal slagen'', meent Van Eerd. Een voorwaarde is wel een locatie met ruime parkeervoorzieningen. Om die reden mijdt het bedrijf vooralsnog Amsterdam.

Een formule die is aangepast aan de situatie in de hoofdstad zit er niet in en dat geldt ook voor de wijze waarop het familiebedrijf is georganiseerd. ,,Een platte organisatie, dat willen we zijn. Waarbij iedereen hetzelfde belang dient, dat van de klanten en van Jumbo.''

De onafhankelijkheid die het familiebedrijf kenmerkt is de voornaamste reden voor de supermarktketen om niet naar de beurs te gaan. ,,Dat past absoluut niet bij ons. Wij zijn een bedrijf dat graag wil blijven ondernemen zoals wij dat altijd hebben gedaan. Wij willen goede winkels bouwen en tevreden klanten hebben. Het draait bij ons niet alleen om geld verdienen.''

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    recht uit het hart

    als de consument dan gewoon eens meer uit wilde geven. want een volgens u diervriendelijk product kost nu eenmaal meer.
    de gemiddelde consument wil dit wel maar bij een meerprijs haakt ie af.
    Let wel de gemiddelde consument niet de ultras.
    en dat is de groep waar wijvan moeten eten.
    dus geen blinde of onsamenhangende kritieken aub.

  • no-profile-image

    een wakker dier

    Volkomen terecht dat succes van Jumbo.
    Keer op keer worden zij gekozen als de nr 1 supermarkt.
    Dus nog boven Albert Heyn.
    Dan moet je van goeden huize zijn.
    Dat zijn ze ook want het loopt als een trein.
    Ik kom er graag ....het winkelt er fijn.
    Waren de boeren maar zo slimmmm!
    Luisteren naar de consument.
    Dus niet achter de muziek aanlopen en gedwongen worden om het gedrag bij te stellen.
    Mijnheer van Eerd en die anjere kanjer uit het zuiden....die Geert van de P.V.V. zijn mijn vertrouwen weerd.
    Beide nummer 1 in hun sector.
    Zat het met de boeren maar zo snor.

Of registreer je om te kunnen reageren.