Home

Achtergrond 60 x bekeken

EU-verbod op valse reclame, nog niet in Nederland

"Speciale aanbieding: alleen vandaag.'' Of brieven met: "Gefeliciteerd, u heeft een prijs gewonnen.''

Vanaf vandaag zijn dergelijke valse, oneerlijke of misleidende reclameboodschappen verboden in de Europese Unie. Maar Nederland heeft de richtlijn nog niet in eigen wetgeving omgezet.

Dat blijkt uit een overzicht van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU. Veertien van de 27 EU-landen hebben de afspraken al helemaal omgezet in eigen wetten. Dertien landen, waaronder Nederland, deden dat nog niet.

De zogenoemde richtlijn 'Oneerlijke Commerciële Praktijken' bepaalt onder meer dat bedrijven kinderen niet mogen uitlokken tot het kopen van spullen. Ook zijn onbewezen claims ('tegen haaruitval') verboden, net als pyramideschema's, valse beloften over Europa-brede garanties en advertorials.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.