Home

Achtergrond 119 x bekeken 1 reactie

Burgers willen meer op boerderij

Als boeren en tuinders een duurzame band met burgers smeden, vergroten zij het draagvlak voor de landbouw, meent Henk Kloen.

Door samen aan de gang te gaan, naar elkaars ideeën te luisteren en aan bezoekers van het bedrijf te vragen wat ze willen beleven, kan verbrede landbouw verankeren. Kloen is projectleider boerENbuur bij CLM Onderzoek en Advies.

Burgers willen meer van boeren dan alleen een boerenroomijsje kopen of een dagje poldersport. Inspelen op de behoefte van beleving en actieve betrokkenheid kan verbrede landbouw verankeren, de hype voorbij. CLM brengt morgen ondernemers en burgers bijeen om ervaringen op dit vlak uit te wisselen. Tegelijk wordt de website boerENbuur.nl gelanceerd.

Verbreding van de landbouw zie je alom op het platteland, met zorglandbouw, boerengolf of boerderijwinkels. Naast individuele recreanten vinden schoolreisjes, bedrijfsuitjes en seniorenreizen hun weg naar de boerderij. Het levert bedrijven inkomen op, maar ook het risico dat ze in een hype worden meegesleurd die snel uitwoedt.

Een andere aanpak is om een meer duurzame band te smeden met burgers. Een groeiende groep van bedrijven zoekt een verdergaande samenwerking met bewoners uit omliggende steden of dorpen.

In het kader van het boerENbuurproject nodigen zij burgers uit om kennis te komen maken op een open dag, een oogstfeest of een picknick. Daar gaan zij ook het gesprek aan wat ze van het bedrijf vinden, wat ze willen doen of beleven, en of ze daar zelf ook iets voor zouden willen doen.

Als het klikt, kunnen die burgers zich buur gaan voelen. Ze kopen niet eenmalig een paar producten of een dagje vermaak, maar komen terug. Misschien willen ze meefinancieren in een nieuw dak met zonnepanelen, of gaan ze lobbyen bij de gemeente voor behoud van het agrarisch karakter.

Zo biedt de aanpak van BoerENbuur de kans om de verbreding te verankeren, en draagvlak voor de landbouw te vergroten in zijn directe omgeving.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    Anno Zijlstra

    Goed streven,als de boer zijn spullen rechtstreeks aan de consument verkoopt ook melk verdient hij/zij het meest.
    Geef ongeveer 1/3 op aan de staat, de rest is zakgeld !-:)
    (maar zo slim zijn ze vast wel)
    http://www.volkskrantblog.nl/blog/10191

Of registreer je om te kunnen reageren.