Home

Achtergrond 104 x bekeken

Biologische kanttekening

Biologische statistieken blijven verbazen. Het ene jaar is het hosanna, het volgende jaar valt alles weer tegen.

Nu roepen de supermarkten (CBL) weer dat 2007 een topjaar is voor de verkoop van biologisch, terwijl het aandeel van die sector in de landbouw dit jaar juist daalde naar 2,4 procent.

Hoe het ook zij, het is de supermarkten serieus om biologisch naar een hoger plan te tillen. De omzetgroei van biologische producten moet het dubbele zijn van de totale marktgroei. Om dat voor elkaar te krijgen, kondigt het CBL aan dat meer schapruimte wordt vrijgemaakt, meer reclame-aanbiedingen worden gevoerd en meer huismerken een biologisch variant krijgen.

Daarmee geven zij het signaal af dat als de consument niet uit zichzelf en uit overtuiging kiest voor dit segment, hij/zij met prijspolitiek over de streep wordt getrokken. Al doen de supermarkten dit natuurlijk ook gewoon uit concurrentie-overwegingen: de Duitse discounters stunten veel met biologisch.

Het CBL wil dus lagere prijzen om de biologische verkoop te prikkelen. Volgens CBL en Biologica wordt dat lastig, omdat de productie achterblijft en door schaarste prijsdruk ontstaat. Een raar verhaal, aangezien 60 procent van de Nederlandse biologische productie wordt geëxporteerd.

CBL en Biologica willen die uitvoer keren en van biologische import afzien. Ook dat is vreemd: biologisch heeft alleen kans als volwaardige, normale economische sector. Inclusief open handel.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.