Home

Achtergrond 99 x bekeken

Staking ontregelt goederenvervoer Duitsland

Door een landelijke staking van Duitse treinmachinisten stonden vrijdag honderden goederentreinen in heel Duitsland stil. Vooral het oosten van het land werd zwaar getroffen.

Daar kwam het vrachtvervoer vrijwel geheel tot stilstand. De staking begon donderdagmiddag en duurt nog tot zaterdagochtend zes uur.
Volgens de machinistenvakbond GDL hebben tot dusver 1.800 treinmachinisten meegedaan aan de staking, waardoor ongeveer duizend goederentreinen niet reden.

Deutsche Bahn spreekt daarentegen van 700 uitgevallen vrachttreinen en 900 stakende treinbestuurders. In totaal zijn er 5.500 goederentreinmachinisten in Duitsland, maar daarvan mag bijna de helft niet staken omdat ze ambtenaar zijn. Dagelijks rijden er in Duitsland ongeveer 5.000 goederentreinen.

De landelijke spoorstaking dreigt de productie van veel Duitse bedrijven te verstoren. Vooral Duitse autoproducenten zijn afhankelijk van het spoor. Sportwagenfabrikant Porsche vreest zijn fabriek in Leipzig te moeten stilleggen. Volkswagen houdt rekening met terugvallende productie.

Economen vrezen nog ernstigere schade voor de Duitse economie als volgende week ook wordt gestaakt. GDL wil de staking dan uitbreiden naar het passagiersvervoer als Deutsche Bahn geen nieuw loonvoorstel doet. Volgens analisten kost een staking bij het Duitse goederenvervoer dagelijks 50 miljoen euro. Na een week kan de economische schade oplopen tot 500 miljoen euro per dag. Ongeveer 18 procent van alle goederen wordt in Duitsland per spoor vervoerd, vooral grondstoffen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.