Home

Achtergrond 71 x bekeken

Spoor voor 4,5 miljard op de schop

Het kabinet heeft vandaag ingestemd met een plan om in de periode tot 2020 in totaal 4,5 miljard euro extra te investeren in het spoor.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer is "zeer ingenomen'' met wat hij omschrijft als een "zeer ambitieus plan''. Het bedrag waarover het kabinet nu overeenstemming heeft bereikt, komt overigens niet in de buurt van de circa 8 miljard euro die eind augustus werd genoemd door NS-topman Aad Veenman.

Eurlings deed na afloop van de wekelijkse ministerraad geen mededelingen over de financiële dekking van het plan en de concrete invulling.

De extra investering is noodzakelijk om de ambitie uit het regeerakkoord van 5 procent groei in het treinverkeer mogelijk te maken. Goed ingevoerde bronnen melden dat de spoorverbinding tussen Flevoland, Amsterdam en Schiphol bovenaan staat op het lijstje van projecten die moeten worden uitgevoerd. De trajecten Amsterdam-Den Bosch, Utrecht-Arnhem en Den Haag-Rotterdam hebben ook prioriteit.

Het Nederlandse spoornetwerk geldt als een van de drukst bereden ter wereld. Verdubbeling van het spoor is nodig op een aantal trajecten, met name in de Randstad. Op andere plaatsen moeten inhaalsporen worden aangelegd. Verder wil Eurlings perrons verlengen, zodat er langere treinen kunnen stoppen.

De Nederlandse Spoorwegen investeren zelf miljarden euro's in nieuw materieel. Het gaat dan vooral om dubbeldekstreinen. In combinatie met miljardeninvesteringen door het Rijk moet op termijn reizen zonder spoorboekje mogelijk zijn. Op de belangrijkste tracés in en rondom de Randstad rijden dan zes intercity's en zes stoptreinen per uur, waardoor een metro-achtig systeem ontstaat.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.