Home

Achtergrond 74 x bekeken 4 reacties

Spierballentaal AH

Het onderzoek van de Vlerick Leuven Gent Management School naar prijsstijgingen van voedingsproducten verleidt directeur Dick Boer van Albert Heijn tot spierballentaal.

Hij heeft het in Trouw letterlijk over woekerprijzen voor zuivel en brood en zegt artikelen te gaan weren. Boer lijkt een slaatje te willen slaan uit dat Vlaamse onderzoek.

In Nederland is er geen partij, van CBS tot LEI, die de uitkomsten kan staven. Albert Heijn heeft zelf daar geen moeite mee: Boer zegt dat een kilo kaas zo een euro duurder is geworden en dat het consumentenvertrouwen daaronder lijdt. Hij vergeet erbij te zeggen dat jarenlang met deze producten is gestunt en de prijs zodoende onder niveau lag.

De Belgische onderzoekers hebben nog een merkwaardige conclusie: hoe sterker het merk, hoe gemakkelijker de kostenstijgingen zijn door te berekenen. Hoe kan het dan dat Albert Heijn producten van een van de sterkste merken ter wereld, Coca Cola, boycot omdat die fabrikant te veel zou vragen.

En hoe kan een topzuivelmerk als Campina terzijde worden geschoven, officieel omdat de afzet van die merkmelk niet zou lopen, maar waarschijnlijker omdat de Zoetermeerse coöperatie weigerde te veel naar de pijpen van de Zaanse grootgrutter te dansen. De harde taal van Boer is voor de bühne, zeker zo vlak voor Kerst. Maar het geeft wel weer aan hoe het bedrijf aankijkt tegen zijn leveranciers.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    ton

    Als AH spierballentaal gaat gebruiken dan gaat het de goede kant op. Het getuigt enkel van zwakte. Het versterkt me in mijn mening dat door de zuivelondernemingen massaal een vuist gemaakt dient te worden tegen deze graaiende grootgrutter.
    Lijkt me wel grappig als andere supermarkten wel verse melk in de schappen hebben en AH geen druppel(verse) melk kan leveren. We zullen zien waar de klanten dan naar toe gaan en of de stoere taal overeind blijft.

  • no-profile-image

    H Nieuwdorp

    Gewoon negeren die grootgrutters.Als ze echt ballen hebben geven ze toe dat ze gewoon nog meer winst willen pakken over de rug van de producenten en consumenten.Want dan is hun bonus (bestuurders) nog VETTER.

  • no-profile-image

    Jac

    Het is niet alleen dit artikel, gisteren stond er ook iets in het agd met daarin die mensen van het cbl. Op zich een goed teken dat ze zo lopen zeuren, hopelijk beuren wij, de primaire sector, nou echt eens een keer wat ons toekomt.
    Heb er een hard hoofd in, zie de prijzen voor fruit en groenten nog niet stijgen aan de onderkant.....

  • no-profile-image

    Willem

    Ach krijgt nu de AH problemen met hun marge, weten hun ook eens hoe het is. Afgelopen jaren hebben ze hun toeleveranciers genoeg door het stof laten kruipen en evt als de rek eruit was kapot laten gaan zonder er een traan om te laten (dan gaan we toch gewoon naar een ander?). Dit om oa hun verloren marktaandeel terug te winnen dat door hun eigen fout was verminderd. Ik vind het een goede ontwikkeling dat sterkere merken eens tegen de stuntpraktijken in gaan. Tuurlijk houd een lage prijs de sector scherp maar er moet wel genoeg ruimte zijn om 'gezond' te kunnen werken, wat hun doen is uitholling.

Of registreer je om te kunnen reageren.