Home

Achtergrond 94 x bekeken

Polen melden meeste klachten over salarisbetaling

Bij het meldpunt Misstanden van de VIA (Vereniging van Internationale Arbeidsbemiddelaars), melden buitenlandse werknemers gemiddeld twee klachten per dag.

De meeste klachten die bij het meldpunt binnenkomen, gaan over het salaris. Vaak gebeurt dit pas door een Poolse werknemer wanneer deze weg is bij de werkgever of weer terug is in Polen, zegt Gerlof Roubos, directeur van VIA. "Ik wil niet stigmatiserend zijn, maar de meeste klachten over dit onderwerp komen uit de land- en tuinbouwsector", zegt hij.

Hij vermoedt dat deze sector op dit punt slechter scoort dan andere sectoren zoals logistiek en industrie omdat de bedrijven in de land- en tuinbouw vaak kleiner zijn. Op een tweede plek van de meestvoorkomende klachten, staan klachten over huisvesting.

VIA heeft het meldpunt nu twee jaar en heeft tussen de 200 en 250 klachten binnengekregen. Met het meldpunt wil ze meer inzicht krijgen in het malafide deel van de sector. Hiermee behartigt VIA als branchevereniging ook de belangen van werknemers. Bij het meldpunt komen klachten binnen van buitenlandse werknemers, veelal Polen, maar bijvoorbeeld ook van uitzendorganisaties die klachten doorgeven wanneer zij merken dat andere uitzendbureaus zich schuldig maken aan uitbuiting of bijvoorbeeld slechte huisvesting.

Elke klacht wordt volgens Roubos onderzocht en daarbij wordt hoor- en wederhoor toegepast. "Wanneer er echt dingen mis zijn, geven we die ook door aan bijvoorbeeld een SIOD of een Arbeidsinspectie. Sindskort rapporteren we zaken over een slechte huisvesting aan de Vrom-inspectie." Die laatste kan dan aan de gemeente opdracht geven de huisvesting te gaan controleren.

Lees ook Toename aantal malafide uitzendbureaus

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.