Home

Achtergrond 117 x bekeken

Persoonlijke aanpak

Om in de maatschappij voldoende draagvlak te behouden voor onze steeds groter wordende agrarische bedrijven is een stukje tekst, een foto of een film heel aardig. Maar dat kan niet tegen de persoonlijke aanpak. Je moet daarom ook met de beleidsbepalers beginnen. Die creëeren het draagvlak en dragen dat naar buiten, meestal via de media, uit. Die spelen daar weer handig en sluw op in. Vaak door het ‘probleem’ nog groter te maken dan het is. Daardoor hebben ze veel speelruimte en macht. Dit moeten we dus voorkomen!

Neem die beleidsbepalers mee naar enkele grote (voorbeeld)bedrijven in de sector waarin jij wilt schaalvergroten. Dat kan in samenwerking met LTO en AJK die overal contacten hebben. Zij kunnen helpen de juiste mensen aan te spreken of uit te nodigen. Dat kunnen dus de beleidsbepalers van provincie en gemeente zijn. De meeste daarvan zullen nog nooit op een groot agrarisch bedrijf geweest zijn, maar gaan wel over de toekomst van die bedrijven beslissen en hebben er een uitgesproken mening over. En dat is toch wel frappant. Niet ECHT weten waar je het over hebt.
Door het contact zien ze ook een gezicht en gezin bij de onderneming. Zo kun je ze persoonlijk vertellen over je plannen en vooral waarom die schaalvergroting nodig is. Zonder dat het ten koste gaat van de dieren! Dat kunnen ze dan op dat bedrijf met eigen ogen zien, ruiken en voelen.

Na de overheid de burgers

Als je dan dus provincie en gemeente hebt overtuigd van je plannen, is het de hoogste tijd voor het informeren van je omgeving. Houd dan in het plaatselijke dorpshuis een inloopvergadering. Je kunt dan iedereen die dat wil, vertellen over wie je bent, wat je komt doen, wat je plannen zijn, laat de tekeningen zien, geef aan dat je goed bent voor de werkgelegenheid, beantwoord alle (kritische) vragen.. Iedereen in je omgeving is dan op de hoogte. Geinteresseerden en belanghebbenden komen niet in onzekerheid. Dat voorkomt dat een verhaal z'n eigen leven gaat leiden. Wees open en eerlijk, dát waarderen mensen.

En als je dan eenmaal je plaatje rond hebt, en je bedrijf er staat; klaar voor de toekomst, geef dan een open dag. Richt je dan ook speciaal naar de burgers, zodat ze ook op een gezellige, informele, informatieve manier met een hapje en een drankje met eigen ogen het eindresultaat kunnen zien. Met gezond verstand en niet met emoties.

Of registreer je om te kunnen reageren.