Home

Achtergrond 102 x bekeken

Ondernemingskansen in Canadese voedingsindustrie

In de Canadese voedingsindustrie liggen kansen te over voor Nederlandse ondernemers. dat zegt Rick Cooper, die vele jaren voor de Canadese overheid werkte als expert in de voedingsindustrie en de agrarische sector.

Van voedingsmiddelenproducenten tot makers van waardetoevoegende producten voor vlees en vis, de goede exportpositie en de lage kosten maken dat investeren in Canada snel vruchten afwerpt. “Voor alles wat Nederlandse bedrijven hebben in termen van nieuwe producten, nieuwe processen en apparatuur, is Canada een ideale markt.'', aldus Cooper.

De Canadese overheid doet er alles aan om het land te profileren als 'gateway' naar de immense markt van de Verenigde Staten, en naar Azië. "Via Canada hebben ondernemers niet alleen toegang tot 30 miljoen Canadezen, maar door de vrijhandelsafspraken met Noord-Amerika en Mexico ligt een markt van nog eens 410 miljoen mensen binnen handbereik'', stelt de expert.

Het qua mentaliteit meer Europese dan Amerikaanse Canada heeft van oudsher goede banden met Nederland. Ondernemingen als Nutreco, Unilever en dierfokkerij Hendrix Genetics verdienden reeds hun sporen op Canadese bodem. CSM maakt er bakkerijproducten, Campina produceert er zuivelproducten en Provimi dierenvoeding. Met een omzet van tegen de 80 miljard Canadese dollar (zo'n 56 miljard euro) is de voedingsindustrie de op een na grootste in Canada. Alleen de transportsector is qua werkgelegenheid en omzet groter, de snel groeiende oliesector in de provincie Alberta, die hard trekt aan het werknemersbestand in omliggende provincies, staat op de derde plaats.

De beste groeikansen in de voedingssector liggen volgens de bedrijfsadviseur in de hoek van biologische producten, biomaterialen voor industriële goederen, peulvruchten en technieken die toegevoegde waarde bieden voor producten als vlees en vis. Zo kon een Nederlands bedrijf inspringen op de behoefte aan verpakkingen van Canadese mosselen. De markt voor 'functionele' voedingsmiddelen alleen al, waaraan gezondheidsbevorderende stoffen zijn toegevoegd, beslaat zo'n 3 miljard Canadese dollar per jaar (ruim 2 miljard euro). Ruim 300 bedrijven hebben de sprong naar dit terrein al gewaagd.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.