Home

Achtergrond 66 x bekeken

Nederland is 'eerlijke chocoladeletter' rijker

In wereldwinkels en een klein aantal supermarkten in Nederland is sinds vandaag een 'eerlijke chocoladeletter' verkrijgbaar.

Met deze chocoladeletter draagt de consument bij aan een beter leven van cacaoboeren in ontwikkelingslanden.

"De letter is gemaakt onder eerlijke arbeidsomstandigheden voor een faire prijs en belast het milieu niet'', aldus de 'Groene Sint', met groene mantel en mijter, bij de lancering in Amsterdam. De chocoladeletter is een initiatief van ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib en Tony's Chocolonely.

Oxfam Novib wil met Sinterklaas in aantocht het bewustzijn onder consumenten voor eerlijke producten vergroten. "De chocoladeletter is een gemakkelijk te begrijpen symbool voor een best wel ingewikkeld verhaal'', aldus directeur campagnes Jan Bouke Wijbrandi. Oxfam Novib heeft ook de Groene Sint in het leven geroepen om meer aandacht te vragen voor fabrikanten van sinterklaascadeaus in ontwikkelingslanden.

Tony's Chocolonely, het bedrijf van tv-presentator Teun van de Keuken, heeft 100.000 exemplaren laten maken van de eerlijke chocoladeletters. Vooralsnog zijn slechts tien verschillende letters verkrijgbaar, alleen in melk. Volgend jaar moeten daar andere letters en smaken bijkomen. Elk jaar verorberen Nederlanders 20 miljoen chocoladeletters, heeft Tony's Chocolonely uitgezocht.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.