Home

Achtergrond 78 x bekeken

'Nauwe relatie teelt en winkels loont'

Nederlandse telers, handel en supermarkten kunnen op veel punten winst boeken door samenwerking.

Dat blijkt uit de resultaten van het project Schoon, Veilig en Gezond. Aan het project deden winkelketens Jumbo en Plus mee en leveranciers VDN en FresQ.

Afzetorganisatie VDN en coöperatie VDT wisten in het project product tot twee dagen eerder in de Jumbo-winkels te krijgen door hechter samen te werken. Dat bleek gisteren bij de presentatie van de resultaten. Meer informatie uitwisselen tussen de schakels is zo kansrijk, blijkt uit het project. Het delen van informatie over verkoop, voorraad en productie kan ook zonder kosten. De nadruk op verse producten kan voor telers een vastere leveranciersrelatie opleveren, maar ook een betere prijs.

Supermarktketens willen met verser product meer klanten binden en de uitval op de winkelvloer verminderen. Nederlands product met korte aanvoerlijnen kan zo een voorkeurpositie bekleden.

Bij supermarktketen Plus deed leverancier FresQ proeven met de verkoop van snackgroenten in losse meubels. De verkoop verdriedubbelde in een apart winkelmeubel. Dat biedt kansen voor ontwikkeling van de snackgroenteteelt.

De projecten zijn met steun van LNV en het PT uitgevoerd. Deze moeten de meerwaarde in producten van Nederlandse bodem beter onder de aandacht van consumenten brengen en de gezonde consumptie bevorderen.

Een deel van het project besloeg het onderzoek naar consumentengedrag bij de aankoop van groenten en fruit. Daaruit blijkt dat de Nederlandse klant vooral smaak en gemak zoekt. Daarvoor is hij bereid meer uit te geven.

De onderzoeken moeten een model zijn voor andere winkelketens en afzetorganisaties. Daartoe is een boekje en DVD uitgebracht met de ervaringen en kritische factoren uit de proeven.

Of registreer je om te kunnen reageren.