Home

Achtergrond 101 x bekeken 2 reacties

'Macht supermarkten groeit'

De groeiende inkoopmacht van supermarkten zet redelijke marges voor de levensmiddelenindustrie en primaire sector onder druk.

Dat stelt Somo, een onderzoeksinstituut dat zich richt op multinationale ondernemingen.

Wie betaalt de prijs voor de goedkope producten in onze boodschappenmandjes? Deze vraag stelt Somo zich op de 'internationale actiedag tegen de macht van supermarkten'. De distributieketen wordt volgens de onderzoekers steeds meer gedomineerd door een klein aantal supermarktketens zoals Wal-Mart, Carrefour en Tesco.

Dit heeft volgens hen ook in Nederland toe geleid dat de retail lage prijzen kan afdwingen. de opkomst van het huismerk versterkt dit proces. De relatief nieuwe machtspositie van de supermarkt maakt dat de marges van overige ketenpartijen zoals levensmiddelenproducenten en boeren onder druk staan. De consument krijgt uiteindelijk mogelijk een minder product voorgeschoteld.

De NMa kondigde eerder dit jaar aan dat concentratie in de voedingsmiddelensector het komende jaar extra aandacht krijgt. Terecht, vindt Somo-onderzoeker Miryam Van der Stichele: "Volgens de Britse mededingingsautoriteit bestaat al een economische machtspositie van 8 procent".

In dat licht bezien zijn de marktaandelen van Superunie en Albert Heijn met respectievelijk 26 en 29 procent buitensporig. De Federatie voor de Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) hekelt de ruime bandbreedte in Nederland al langer. Volgens voorzitter Philip den Ouden van FNLI is de vermeende macht echter geen groot issue voor zijn leden.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    ton

    Dit verhaal is niks nieuws, wel goed dat het nu openlijk bekend wordt.
    Inderdaad ligt hier een taak voor de NMa. Jammer genoeg heeft Kalbfleisch recent nog aangegeven dat "de maatschappelijke opbrengst" bepalend is voor het ingrijpen van de NMa. De keerzijde van deze opstelling is dat, zoals Jac. ook al terecht opmerkt, de producent tot op de draad uitgeknepen wordt. Het zou een slechte zaak zijn als tegen deze georganiseerde inkoopmacht van de supermarkten door de NMa niet opgetreden wordt, terwijl anderzijds krachtenbundeling van de producenten wordt afgestraft. Jammer genoeg heb ik weinig vertrouwen in de NMa.
    Het drukt ons wel met de neus op het feit dat als we de verkoop van onze produkten niet -(inter)nationaal- bundelen, we de slaven van de retail worden.

  • no-profile-image

    jac

    Nou NMA doe eens waar jullie voor opgericht zijn....
    Laat maar, dit is niet in het belang van aandeelhouders dus hierover zullen jullie je wel niet uitspreken. Ook de ernstig korte termijn uitspraak van Nelie Kroes dat het goed is als producenten zich kapot concurreren zolang de consument er maar beter van wordt raakt kant noch wal.
    Producent( de eerste schakel, de boer of tuinder) wordt arm gehouden, consument op de kop gehouden en de aandeelhouder rijk gehouden, dit is wat multinationals doen en daar hebben overheden en geen problemen mee, je roept af en toe dat het schandalig is, doet een onderzoekje (NMA) en laat het zoals het is. Aandeelhouders maken wereldwijd de dienst uit, meer meer meer ikke ikke ikke........

Of registreer je om te kunnen reageren.