Home

Achtergrond 126 x bekeken

Laat zien wat je doet en wie je bent

Het creëren van draagvlak is van groot belang, er moet aandacht aan worden geschonken. Een mooi voorbeeld van een goed initiatief komt van LTO Noord afdeling Tubbergen. Al 15 jaar organiseert die elke zomer ‘De Boer Op’. Een woensdag in de ‘bouwvak’ zetten verschillende ondernemers hun deuren open voor het publiek. Er wordt een route uitgezet die met fiets of auto kan worden afgelegd. De medewerkers van het VVV kantoor Tubbergen zorgen voor de verkoop van de route dit is tevens de startplaats.

De agrarische bedrijven die op deze dag hun medewerking verlenen zijn zeer divers. Als ik kijk naar het afgelopen jaar deden hieraan mee een hertenfokkerij met een recreatieve neventak, een vleesveebedrijf, een bessenkwekerij, een loonwerkbedrijf, een oesterzwamkwekerij en een melkveebedrijf. Het aantal deelnemers dit jaar overtrof de stoutste verwachting. Meer dan 1.000 mensen brachten een bezoek aan de bedrijven. Duidelijk een teken dat er zeer veel belangstelling is van de bewoners van het gebied, maar ook van de toeristen, naar wat er in de landbouw te zien en te beleven is. Zo’n dag is bij uitstek geschikt om een positief beeld van onze sector uit te dragen.

De reacties van de deelnemers zijn enorm positief. Wat opvalt is dat de mensen in de loop der jaren verder van de agrarische sector af zijn komen te staan. Zij krijgen de informatie via de media en die is niet altijd positief.

Het niet in elke sector mogelijk publiek te ontvangen, zeker niet als je kijkt naar het veterinaire gebeuren op de varkensbedrijven en de pluimveebedrijven. Toch hebben sommige ondernemers dit creatief opgepakt met het bouwen van een zichtstal. Op een fokvarkensbedrijf in een dorp verderop maakte een varkenshouder een venster aan zijn varkenstal zodat de fietsers mooi naar binnen kunnen kijken.
Een digitale openstelling kan voor deze bedrijven ook een oplossing bieden. Maak een internetsite waarop mensen kunnen zien wat er op het bedrijf gebeurt. Plaats bijvoorbeeld camera’s in de schuur die in verbinding staan met de internetsite. Zo kan het publiek met eigen ogen zien wat er zich afspeelt in de schuren.
Daar waar het mogelijk is zie ik wel kansen om vooral een positief beeld van de landbouw naar buiten te brengen.

Begin met de jeugd

Op ons bedrijf doen we mee aan het ‘scholenproject’ van LTO. De plaatselijke LTO verzorgt met agrarische bedrijven een scholenproject in de diverse dorpen. De leerlingen van groep 6 en 7 bezoeken een bedrijf. In Fleringen werkt naast ons vleesveebedrijf ook een melkveehouder hieraan mee.

Bij het door de gemeente Tubbergen georganiseerde Milieu Ontmoetings Plan hebben wij meerdere groepen op ons bedrijf op bezoek gehad om uitleg te geven over het recyclen op een agrarisch bedrijf. Doel was de kinderen inzichtelijk te maken, aan de hand van consumentenproducten, wat wij aan restproducten hiervan aan onze stieren voeren. Voorbeelden te over: bierbostel met het welbekende flesje bier, maïsgluten met alle pastaproducten, aardappelsnippers met de heerlijke patat, krachtvoer met frisdranken zoals de sinaasappelsap en appelsap en alle olieproducten.
We konden de kinderen duidelijk maken dat de dieren alle “restjes” opeten die zij niet lusten. Zij kijken nu anders hiernaar. En al zal niet het hele verhaal precies na verteld kunnen worden, er blijft iets van hangen. En als je dit op een leuke manier brengt met een balletje gehakt en een glaasje chocolademelk ter afsluiting zullen zij hun beleving van deze middag vast ook overbrengen aan hun ouders opa’s en oma’s en ieder die het maar horen wil!

Of registreer je om te kunnen reageren.