Home

Achtergrond 90 x bekeken

’Innovatief vermogen in agribusiness beroerd’

Het is in Nederland beroerd gesteld met het innovatieve vermogen van de agribusiness. Ten opzichte van het buitenland heeft het bedrijfsleven nog nauwelijks zicht op wat de ’nieuwe’ consument wil, of ze is niet bereid hierin te investeren.

Dat stelde Erwin Ketelaar van consultancy-bureau Berenschot op het congres Future of Food & Agri in Nijmegen. Volgens Ketelaar staat de industrie voor een grote opgave. "De prijzenoorlog in de retail is minder hevig geworden, maar de marges van de leveranciers van de foodsector staan nog steeds onder druk. Daarnaast eisen activistische aandeelhouders voortdurend rendement."
Ketelaar vindt dit een dodelijke mix die leidt tot minder investeringen in innovatie, terwijl de toekomst een meer divers productassortiment vergt. Het buitenland investeert veel meer en haalt ook een hogere winstmarge van 9 procent op innovaties, tegen 6 procent in Nederland. Een oorzaak is het gebrek aan investeringsbereidheid. Nederland heeft volgens Ketelaar een hoge kennisdichtheid, maar doet er te weinig mee.
Uit een analyse van Berenschot blijkt dat de meest dominante en best renderende strategieën vrij traditioneel zijn. "Merkenfocus zoals Heineken, schaalvergroting zoals Vion en innovatie waarbij Campina in het oog springt. Veel bedrijven richten zich echter nog altijd te veel op kostenreductie."

Of registreer je om te kunnen reageren.