Home

Achtergrond 97 x bekeken

Expertisecentrum moet consumptie groente en fruit verhogen

Wetenschappers en bedrijfsleven willen in een expertisecentrum een vijfjarenplan uitwerken om de consumptie van groente en fruit te verhogen.

Dat zegt initiatiefnemer Ernst Woltering, als hoogleraar verbonden aan de leerstoel Versinnovatie van Wageningen Universiteit.

De plannen voor een vijfjarenplan en expertisecentrum moeten in grote lijnen medio 2008 bekend zijn. Een werkgroep van circa 30 wetenschappers en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven gaat de plannen uitwerken.

Deze staan los van bestaande initiatieven van het bedrijfsleven. “De handel denkt aan innovaties van onderuit. Ergens op een bedrijf is een nieuw product en dat wordt uitgebouwd. Wij willen kijken naar wat er nodig is en hoe je de bestaande kennis en ervaring daarvoor zou kunnen inzetten”, zegt de hoogleraar van de door The Greenery en Rijk Zwaan gesponsorde leerstoel.

Het bedrijfsleven en overheid kijken vooral naar effecten op de korte termijn.. “Gezondheid is een hype. De industrie speelt daarop in met producten en claims. Ik weet niet of dat het is. Onze doelstelling is de consumptie structureel te verhogen. Dankun je kijken naar hoe je de smaak verbetert en of de kwaliteit wel consistent genoeg is. Er kan uit komen dat groenten voor veel doelgroepen gewoon te duur is.”

Medio volgend jaar moet de richting van het vijfjarenplan duidelijk zijn. Dan start het onderzoek naar financiering. Daarvoor wil Woltering aansluiten bij bestaande programma’s voor innovatie.

Volgens de hoogleraar wordt ook naar kennis buiten de eigen universiteit gekeken. Met het Voedingscentrum zijn contacten. “Hun kennis over ondermeer campagnes kunnen we goed gebruiken.” Het centrum heeft net een AGF-campagne afgesloten.

Of registreer je om te kunnen reageren.