Home

Achtergrond 87 x bekeken

Eosta wint Fresh & Cash Award

Handelsbedrijf Eosta heeft van minister Gerda Verburg de Fresh & Cash-award gekregen voor het beste exportproject op de Duitse markt voor groenten en fruit.

Eosta won de prijs met het informatiesysteem Nature and More. Het bedrijf maakt zijn biologische teelt en transport volledig transparant door unieke codes op stickers op het fruit te plakken. De codes bieden op de website alle informatie over het product en sinds kort ook de CO2-uitstoot.

Minister Verburg noemde het een indrukwekkend project dat als ambassadeur dient voor de Nederlandse export. Op de tweede plaats eindigde The Greenery met de groentekompassen. De afzetorganisatie heeft infomatie over de belangrijkste rassen gebundeld en verspreid over tienduizenden klanten in Duitsland. Op de derde plaats eindigde Koppert Cress. Het bedrijf heeft een uniek product en doet op een bijzondere manier aan promotie bij de eindgebruikers; horeca in Duitsland.

De uitreiking van de Award is het sluitstuk van het partnerland-project dat Nederland en Duitsland aangingen bij de Fruit Logistica beurs in Berlijn eerder dit jaar. Volgens Verburg laten de tien genomineerden zien dat de Nederlandse groenten en fruitsector veel te bieden heeft en veel heeft gedaan aan verbetering en vernieuwing. Het negatieve imago dat aan Nederlands product kleeft, is daarom niet terecht, zo stelde ze.

Of registreer je om te kunnen reageren.