Home

Achtergrond 101 x bekeken

Bloembollensector vindt collectieve promotie belangrijk

Bijna 80 procent van de ondernemers in de bloembollensector vindt collectieve promotie van bloembollen belangrijk.

Dat blijkt uit enquête van het Productschap Tuinbouw (PT) onder ondernemers in de bollensector.

Het PT hield het onderzoek in het kader van het zogenaamde TuinCollectieve promotie en het Internationale Bloembollen Centrum (IBC) stonden hierin centraal. Ruim tweehonderd bedrijven vulden de enquête in en de helft vindt het huidige budget van 4,4 miljoen euro voldoende. Ruim 20 procent wil meer geld besteden aan collectieve promotie, maar hetzelfde percentage wil juist minder geld uittrekken via de vakheffing van het PT voor collectieve promotie.

Verder valt in de uitkomsten op dat ondernemers het een goede ontwikkeling vinden als productpromotie in toenemende mate wordt gefinancierd door groepen telers, eventueel in samenwerking met handelaren. Een kleine driekwart van de deelnemers vindt dit een goede zaak. Uit de enquête blijkt verder dat iets meer dan de helft van de deelnemers zelf ook geld uittrekt voor promotie.

Meer dan 50 procent van de 207 deelnemers vindt dat de activiteiten van het IBC de vraag naar bloembollen, bol op pot en bolbloemen stimuleert. 40 procent van de ondervraagden is tevreden met de collectieve promotie en afzetbevordering van de promotieorganisatie.
Heeft het imago van de Nederlandse bloembollen- en bolbloemensector invloed op de afzet van deze gewassen in binnen- en buitenland?

Of registreer je om te kunnen reageren.