Home

Achtergrond 103 x bekeken

Afzet Rubens verloopt beter dan verwacht

De afzet van Rubens-appels loopt boven verwachting. Dat zegt vice-voorzitter Pieter Vernooij van telersvereniging Rubensco.

Bovendien groeit het aantal winkelketens dat de appels verkoopt en loopt de afzetsamenwerking tussen The Greenery en Fruitmasters veel beter dan vorig jaar, geeft Vernooij aan.

Circa tweederde van het volume Rubens is afgezet. De voorraad slinkt sneller dan verwacht. De appel is nog leverbaar tot december. Vernooij: "We zijn een aantal weken eerder uitverkocht dan vorig jaar". Het volume was dit seizoen drie keer zo groot als vorig jaar.
Een fors aantal winkelketens is ingestapt. Naast Albert Heijn, Plus, Super de Boer en andere ketens is ook Lidl begonnen met de verkoop.

De winkels houden vast aan een prijs van rond de 2 euro per kilo. Dat hoort bij het topsegment op de appelmarkt, stelt Vernooij. Een vergelijking met Elstar en Jonagold gaat mank, vindt hij. Die rassen horen tot de bulk, maar liggen volgens hem ook te goedkoop in de winkels.

De prijsdruk in de appelafzet heeft de opbrengst van Rubens niet aangetast, denkt de vice-voorzitter. Exacte opbrengstprijzen kent hij niet. "Ik heb signalen dat deze naar verwachting zijn. Als je in de winkels prijzen ziet van 2 euro, weet je wel ongeveer wat de opbrengst is."

Vorig seizoen ontstond wrevel tussen The Greenery en Fruitmasters over de afzet van Rubens. Uit ontevredenheid van telers werd Rubensco opgericht. De samenwerking verloopt dit jaar wel goed, stelt Vernooij. De telersvereniging krijgt informatie over de afzet, maar de afzetorganisaties zijn commercieel verantwoordelijk.

Of registreer je om te kunnen reageren.