Home

Achtergrond 120 x bekeken

Waardevol boerenproduct

Alom hogere prijzen. Voedsel wordt voor consument duurder! Dat is gunstig voor boeren.

Het klinkt haast als een sprookje: Aldi gaat de prijzen verhogen. Eerder deed deze agressieve discounter dit al in Duitsland, nu ook in Nederland. Consumenten gaan ongeveer 3 procent meer betalen voor graan- en zuivelproducten. De prijzenslag in de supermarkten voor voedingsmiddelen is hiermee voorlopig beëindigd. De oorzaak is simpel: ook Aldi wordt geconfronteerd met krapte op de markt van grondstoffen en móet dus wel in de buidel tasten. Overal ter wereld is immers een tekort ontstaan aan graan en zuivel. Graantelers, conserventelers en melkveehouders beuren daardoor een veel betere opbrengstprijs. De keerzijde is dat ook de voerprijzen als een komeet omhoog schieten. De werking van vraag en aanbod is in de hele keten merkbaar.

Hoewel het voor veehouders kostenopdrijvend werkt, en varkenshouders ook nog eens met lage prijzen te kampen hebben, is deze ontwikkeling gunstig. Voor het eerst treden supermarkten naar buiten met de boodschap dat de consument meer moet betalen. Dit is precies waar boeren — en recent ook nog Campina — om hebben gedemonstreerd bij de supermarkt.

Aldi trad afgelopen zaterdag naar buiten met een grote advertentiecampagne en een begeleidend persbericht. Daarin wordt de achtergrond van de prijsverhoging uitgelegd. Het bedrijf vertelt er overigens bij dat de prijzen dalen zodra het aanbod van grondstoffen weer toeneemt. Niettemin is de boodschap van een prijsverhoging ongekend voor supermarkten, en zeker voor Aldi. Dat bedrijf treedt nooit naar buiten, behalve met de aanbiedingen van de week.

Zuivelfabrieken, vlees-, aardappel- en groenteverwerkers moeten profiteren van dit moment. Voor innovatieve en gezonde voedingsmiddelen klinkt nu het geluid dat ze ook wat mogen kosten. Het is even geen utopie dat melk, yoghurt en brood luxe is: ze zijn geld waard.

Foto

Marcel Henst

Of registreer je om te kunnen reageren.