Home

Achtergrond 104 x bekeken 4 reacties

Verdiep je in de consument, maar houd het eenvoudig

In de agrarische sector is de afstand tussen producent en consument groot. Volgens marketingdeskundige Maurice Wubbe moeten boeren zich in hun klanten verdiepen, maar hun sector vooral simpel houden. Zijn centrale boodschap: denk na en doe iets!

Deze week mocht ik voor een groep Agrarische Jongeren in Noord-Holland iets vertellen over consumenten en concepten. Aan de hand van een aantal voorbeelden was dit goed te doen, ook zonder optimale voorbereiding. Vorige week kwam ik terug van een zelfgeorganiseerde reis naar China met telers en handelaren, dus was er niet veel tijd om een spetterende presentatie in elkaar te fietsen. Ik had wat productintroductievoorbeelden in de presentatie opgenomen, vertelde wat we hadden gedaan en wat we hebben geleerd. En natuurlijk ook wat we fout hadden gedaan. Dat is een simpel en eerlijk verhaal.

Omdat ik vooral voor het onderwerp marketing was uitgenodigd ben ik dieper ingegaan op de consument of klant. In de agrarische sector is de afstand tussen producent en consument groot. Er moet meer worden geproduceerd en geïnnoveerd met de consument voor ogen. Dat lijkt een open deur, maar iedere dag merk ik dat je daar in de agrarische wereld niet vaak genoeg op kunt hameren. Dit vertelde ik op een voor agrariërs begrijpelijke manier, ontdaan van allerlei Engelstalige marketingprietpraat die ik zelf nauwelijks meer begrijp. De hoofdboodschap was: denk na. Natuurlijk, verdiep je in die consument. Maar dóe dan iets! Dat is leerzaam en leidt wellicht tot succes. Je kunt altijd wel naar die succesverhalen van de Heinekens en Sony’s kijken, maar onze agrarische wereld kent andere wetten en nauwelijks merken.

Ook in mijn dagelijkse werk heb ik te maken met de vraag hoe simpel ik het zal houden. De verleiding is soms groot om begrippen als brand-stretching en ketenoptimalisatie rond te strooien alsof je ermee opstaat en naar bed gaat. Maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ik in deze branche leuke dingen mag doen omdat het begrijpelijk is, ik enthousiast ben en we het eenvoudig houden. Wij agrariërs kunnen het volgen. Er is nauwelijks afstand en het werkt.

De Agrarische Jongeren hadden mij en twee andere sprekers uitgedaagd te vertellen hoe bloembollenkwekers, melkveehouders en akkerbouwers meer geld voor hun product konden krijgen. Heb er maar weer de eenvoudige principes van de marketing op los gelaten: verdiep je in de klant, innoveer en voeg waarde toe, vertel het verhaal bij je product, luister en blijf actief en je bent er nooit. En na afloop dronken we nog wat na in Café Bar De Vriendschap. Kan het simpeler? Mooi toch!

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    iets te

    Beste marketeer, er zitten nog zoveel belangen tussen de primaire producent en de consument dat deze zich wel kan verdiepen in de wensen ervan maar veel kans of, achter de markt aan komt om dat de consument erg wispelturig is in zijn of haar koop gedrag, of dat de tussenliggende schakels zelf 100% de regie willen hebben en de marges controleren. Allemaal elementen waar de primaire sector niet zomaar op kan bouwen. Voorbeeld is de verwerkende-industrie die deels pluimveevlees vanuit Brazilie inkoopt vanwege lagere prijzen.
    Dit terwijl men aan de voorkant allerlei eisen stelt aan de nederlandse pluimveesector wat kostprijs verhogend werkt. Dus de vleeskuikenhouder kan dan wel verschrikkelijk zijn best doen om de consument te leren kennen, maar als de kipknots,kipfingers,kipnugets etc. vandaag uit Nederlands vlees en volgende week grotendeels uit Braziliaans omdat dit goedkoper is en meermarge geeft voor de tussenschakels dan kan de Nederlander het wel schudden. Wat ik wil zeggen is dat in iedergeval de vleesketen moet zorgen op macro-gebied voor dierwelzijn en voedselveiligheid, op micro-gebied voor zichzelf technisch op hoognivo draaien.

  • no-profile-image

    nou nou

    Beste Peerlings Assen,
    Wel heel erg met een tunnel-visie geschreven. Even iets verder nadenken en je zal moeten toegeven dat er tussen de marketeer en u de waarheid in het midden zal liggen. U denkt de consument een product door de strot te kunnen duwen, zo niet dan bent u boos. De marketeer spendeerd dagen en veel geld om er achter te komen wat de consument wil en vertaald dit naar wat de sector moet maken. In beide gevallen zal men bedrogen uitkomen. Ik zou niet weten hoe het dan wel moet, maar zo in iedergeval niet.

  • no-profile-image

    Jac

    inderdaad iets te makkelijk, weer een marketeer die verteld wat er al jaren verteld wordt, waar al jaren tijd energie en geld in gestopt wordt maar wat vaak nog niets gebracht heeft.
    Supermarkten willen inderdaad de regie zelf in handen houden.
    Ook het riedeltje, zorgen voor meer toegevoegde waarde, consument leren kennen en meer van deze bla bla. Toch gemakkelijk als je je brood kunt verdienen met dingen te roepen die al jaren worden geroepen maar waar vooral diegene beter van worden die het roepen.
    luister en doe iets, klinkt leuk......

  • no-profile-image

    peerlings

    Wat kloof producent cq. consument,als die er al is wat dan nog??Agrariers produceren producten welke allemaal geconsumeerd of gebruikt worden.Als de consument het er niet mee eens is koopt ie het maar niet.De markt zal zelf wel reguleren.Einde discussie!Let wel , door alle tegenwerking die de agrarische sector krijgt zal er in de zeer nabije toekomst een wereldwijd voedseltekort ontstaan!Dit kan tot zeer vervelende situaties leiden.Kom bij de eerstvolgende hongerwinter niet zeuren om onderdak en voedsel bij de boeren!Eigen schuld dikke bult.

Of registreer je om te kunnen reageren.