Home

Achtergrond 110 x bekeken

Steeds breder assortiment tuincentra

De tuincentra in Nederland voeren een steeds breder assortiment, maar het aantal toeleveranciers waar men zaken mee doet, neemt af.

Dat blijkt uit een actueel uitgevoerd onderzoek onder 200 tuincentra door onderzoeksbureau Van Es Marketing Services in Almelo.

In totaal 54 procent van de tuincentra koopt geheel zelfstandig in, 30 procent van de tuincentra is aangesloten bij een inkooporganisatie en 16 procent is aangesloten bij een winkelformule of is onderdeel van een keten.

De directeur of bedrijfsleider is bij 79 procent van de tuincentra een belangrijke beslisser als het gaat om de selectie van leveranciers en producten. Bij de ondernemingen die samenwerken op het gebied van inkoop, speelt de overkoepelende organisatie ook een belangrijke rol. Deze regelt veelal de inkoopcondities en schrijft in veel gevallen een deel van het assortiment voor.

Verder blijkt dat tuincentra te maken hebben met voorkeursleveranciers. Gemiddeld hebben ze 41 regelmatige leveranciers. Dit aantal is de afgelopen jaren flink afgenomen. Samenwerkende tuincentra hebben aanzienlijk meer leveranciers dan de ongebonden zelfstandigen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.