Home

Achtergrond 80 x bekeken 2 reacties

Schonere auto mag later van Europarlement

Autofabrikanten moeten meer tijd krijgen om de automotoren schoner te maken, stelde een meerderheid van het Europees Parlement vandaag vooruitlopend op een EU-wetsvoorstel hierover.

De CO2-uitstoot van nieuwe auto's hoeft van het parlement pas in 2015 gedaald te zijn naar gemiddeld 125 gram CO2 per kilometer. Dat is drie jaar later dan de Europese Commissie wil, maar wel iets strenger. De Europese Commissie gaat uit van 130 gram van het broeikasgas CO2 per kilometer door technische aanpassingen.

"We moeten ambitieuze doelen stellen, maar ook de industrie voldoende tijd geven voor nieuwe ontwerpen tegen zo laag mogelijke kosten'', zei de Britse liberaal Chris Davis, die het standpunt had opgesteld.

De verzachting leidt tot hevige teleurstelling bij socialisten. "Ontzettend jammer'', reageerde Dorette Corbey (PvdA). "De fabrikanten halen hun doel voor 2008 al niet en zouden hierdoor nog meer tijd krijgen. Dit scheelt heel veel CO2.''

Corbey probeert haar collega's nog te overtuigen voordat begin 2008 het wetsvoorstel van de Europese Commissie formeel op tafel komt. Ze wil een limiet van 120 gram in 2012, daarna gevolgd door scherpere norm van 80 gram in 2020. "De fabrikanten hebben de laatste jaren veel gedaan om auto's veiliger te maken. Nu is het tijd voor schonere modellen. Dat streven hebben ze al te lang laten liggen.''

De CO2-uitstoot is nu gemiddeld 160 gram per kilometer. Dat is amper minder dan enkele jaren geleden, omdat fabrikanten de laatste tijd veel zwaardere auto's zoals SUV's op de markt hebben gebracht. Zwaardere wagens stoten meer broeikasgas uit.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    bert

    al heel veel oplosingen, onerande kan ook deze artikel.
    bestaande auto kan 50% zuiniger
    ‘Verbrandingsproces automotor kan veel efficiënter’
    Een Amerikaanse techneut claimt een manier gevonden te hebben om het verbrandingsproces van automotoren verder te optimaliseren. Daarmee kan liefst 50 procent brandstof bespaard worden.
    Gerald Rowley heeft voor zijn Mazda 626 een systeem ontwikkeld waarmee hij claimt een brandstofbesparing van liefst 50 procent te kunnen realiseren: het 'Vaporizing Fuel System'. Dit VFS is een doorontwikkeling van het principe dat de verbranding geoptimaliseerd kan worden door de brandstof eerst te verhitten, schrijft Autoblog.nl.

    Briljant in zijn eenvoud
    Door VFS wordt de brandstof tot 175 graden Celsius verhit, zodat deze verdampt en meteen zuurstof bijgemengd kan worden voordat het mengsel in de verbrandingskamer wordt gespoten. Volgens de Washington Post is het systeem 'briljant in zijn eenvoud'.

    De vraag is waarom de auto-industrie dit systeem dan niet allang toepast. Boze tongen beweren dat dit soort innovaties wordt tegengewerkt omdat de wereldeconomie op olieconsumptie draait.

  • no-profile-image

    piet

    wat dacht je van deze oplossingen ze liggen al op de plank.
    ok; de economie verdient hier te weinig aan.
    http://sync.nl/auto-op-lucht-een-feit/
    http://www.milieudefensie.nl/publicaties/magazine/1997/april/auto.htm

Of registreer je om te kunnen reageren.