Home

Achtergrond 82 x bekeken 2 reacties

Op naar EU-vaccinatiebeleid

En weer is een belangrijk argument aangedragen om bij uitbraken van besmettelijke dierziekten te vaccineren in plaats van grootschalige ruimingsmethoden toe te passen.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat de totale kosten van vaccinatie bij varkenspest lager liggen dan preventief ruimen.

Het LEI en Wageningen Universiteit (WUR) dragen daarmee belangrijk materiaal aan op weg naar het einde van het huidige Europese bestrijdingsbeleid bij dierziekten. Uit kostenoverwegingen heeft de EU immers begin jaren negentig het vaccinatiebeleid overboord gezet: het zou goedkoper zijn eens in de zoveel jaren een uitbraak te bestrijden dan jaar in, jaar uit dieren in te enten. Die puur economische gedachten is door alle crises van de laatste jaren gelogenstraft: niet alleen maatschappelijk is er geen draagvlak voor, ook uit financieel oogpunt klopt deze boekhoudersaanpak niet.

Minstens zo belangrijk in het LEI-onderzoek is de constatering dat consumentengedrag geen belemmering is voor de afzet van vlees van gevaccineerde dieren. Mensen willen dat best kopen, als een en ander maar goed wordt uitgelegd.

Het is tijd om de incidentele, beperkte verruiming van vaccinatiemogelijkheden (vogelpest, bluetongue) om te zetten in een krachtig EU-vaccinatiebeleid. Langzamerhand staan alle lichten op groen en moeten politiek en handel doorpakken. Boer en burger zijn er klaar voor.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    M. Verboom

    Het is toch te gek voor woorden dat de geleerden in Wageningen eerst iedereen voorrekent dat niet vaccineren, met ruimen in geval van een uitbraak, goedkoper is terwijl dat nu ter discussie staat?

    Al die zogenaamde geleerden mogen zich het leed van al die dieren en hun veehouders die getroffen zijn bij de laatste Varkenspest en MKZ uitbraken wat mij betreft persoonlijk aantrekken.

  • no-profile-image

    Freek

    Meneer Verboom, Het hangt er van af wat er hoe onderzocht wordt. Het is heel vaak mogelijk naar de juiste(gewenste) uitkomst toe te rekenen. En dat gebeurd ook vaak omdat de kans groot is dat de klant bij de verkeerde uitkomst de volgende keer een ander onderzoeksburo opzoekt. Zie het maar als klantenbinding...... Met in dit geval nog dramtischer gevolgen als in vele andere gevallen. Als je genoeg betaalt vind je vanzelf een onderzoeker die redelijk beanrgumenteerd kan verklaren dat gras eigenlijk blauw is en de lucht groen!

Of registreer je om te kunnen reageren.