Home

Achtergrond 185 x bekeken 13 reacties

Melkveehoudersvakbond start publiciteitscampagne

De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) en de Dutch Dairymen Board (DDB) starten samen met vakbonden in andere Europese landen een publiciteitscampagne om consumenten te overtuigen van het goede imago van melkveehouders en zuivelproducten.

Zij hopen op die manier een faire prijs voor hun melk, die de kosten dekt, te krijgen. In de afgelopen jaren ontvingen zij de kostprijs voor hun melk niet.

Consumenten leggen de relatie tussen hun zuivelproducten en de melkveebedrijven niet meer volgens NMV-voorzitter Peter ten Hoeve. “Zij denken dat melkveebedrijven alleen maar schadelijke stoffen uitstoten”, legt hij uit.

Om het imago van de melkveehouders te verbeteren, komen er drie slogans: gras maakt leven, koe maakt voedsel en boer maakt landschap. Zo neemt 1 hectare gras 20.000 kilo kooldioxide op en produceert 14.000 kilo zuurstof per jaar volgens berekeningen van de Wageningen Universiteit.

“Een koe maakt van waardeloze restproducten hoogwaardig voedsel en de melkveehouder zorgt voor een aantrekkelijk landschap”, zegt Ten Hoeve.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Berend

    Prima initiatief!!
    Zou nog beter zijn als LTO ook mee ging doen. Maar stel je nou is voor als de DDB en de NMV met de eer gingen strijken wanneer de campagne een succes wordt. Het zou de LTO sieren om
    hier een keer over heen te stappen.
    De DBB hebben ze genoeg geboycot.

  • no-profile-image

    boerenverstand

    Kan het nog scherper zeggen.
    door koeien hun unieke vier magen systeem kun je vers gras omzetten in natuurlijke linolzuren in echte grasboter Daar kan geen becel tegen op
    Sally Fallon geneest juist ADHD kinderen met deze rauwe melk. Hoezo melk duur !!!

  • no-profile-image

    Agnet

    Lespakket over graan vindt gretig aftrek
    zie 18 okt.

    Waarom geen lespakket over melk(veehouders)
    Op de school van mijn kinderen ga ik een dagdeel de kinderen wat bijbrengen over melk , de koe en alles wat daar bij hoort, Belangstellenden voor het lespakket?

  • no-profile-image

    Ard

    Onvoorstelbaar, boerin uit Ommen: Dat je zulke onzin kunt uitkramen. Het zou LTO sieren om zulke, echte goede reclame te maken ipv die onzin over soja toe te geven. Wie weet er tegenwoordig nog dat een koe/varken/kip bijdraagt aan het opruimen van de afvalberg van de voedingsindustrie? Bijdraagt aan een beter klimaat doordat elke kg mest minder produktie van kunstmest betekent (enorm CO2 uitstotend)? Bijdraagt aan de gezondheid van elke mens, zie ook: WUR: melk is ECHT gezond!!!
    Ga jij nog maar eens kijken hoe de veehouderij er echt voor staat en kijk dan ook eens naar de populariteit vd anti-veehouderijpartijen. Kijk anders maar eens hoe snel iets negatiefs over de veehouderij breeduit in de krant en op tv is!!! Reageer dan maar eens weer..

  • no-profile-image

    T de Jong

    Van pijnloos koudmerken naar een met een dikke naald in mijn kont geprikte pijnlijke en irritante chip.
    Bedankt LTO.

    Koe.

  • no-profile-image

    g

    Vertel de mensen maar dat je van melk niet dik wordt, dan maak je prijs en omzet. Er zijn voorbeelden zat.

  • no-profile-image

    agnet

    Heel goed, laten we trots zijn op ons, onze producten en hoe die tot stand komen. Ik denk niet dat we werkelijk een negatief imago hebben als wel dat het bij velen onwetenheid is. Met dit soort campagnes haal je die weg.
    Misschien kun je in de buurt ook iets doen, wedden dat je succes hebt als je met een ludieke actie komt!
    We zorgen voor gezonde en heerlijke producten op tafel. Melk is nog steeds goed voor elk!

  • no-profile-image

    gerard vanhommerig

    in mijn perseptie is het promoten van melk met al zijn kwalieteiten een taak van het produktschap ,doet iedereen van zelf mee. of is de melk van N M V leden witter?????

  • no-profile-image

    Wiebe

    Dat de melk van NMV leden witter is, is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat. Het is natuurlijk altijd jammer dat als een organisatie iets bedenkt wat goed zou kunnen zijn voor de gehele sector, dat dan altijd anderen hier flauwe grappen over gaan maken. Want iedereen snapt wel dat een eventuele meerprijs van de melk niet alleen ten goede komt aan NMV leden. Hier profiteert de gehele sector toch ook van? Het succes van de DDB bijvoorbeeld, de recente melkprijs verhogingen die in mijn ogen echt te danken zijn aan de DDB, van deze melkprijsverhogingen profiteren niet alleen DDB leden, maar de gehele sector. Ook is het natuurlijk al jaren bekend dat de LTO niets voor ons betekend. Neem als voorbeeld het eerder genoemde vriesbranden.

  • no-profile-image

    gerard vanhommerig

    Beste wiebe wie friesland,dat al onze melk van de zelfde goede kwalitiet is daar zijn we het dus over eens,de door de voorzitter van de N M V genoemde slogans slaan bij de consument niet aan, al helemaal niet "waardeloze restprodukten". Dat op mondiaal nivo de koopkracht stijgt is niet de verdienste van DDB, het doen oprichten van een makelaar tussen de tank kraan en de cooperatie is gewoon weg gegooid boeren geld. Wat L T O betreft daar zijn we het ook over eens, ik kan mij nog goed herinneren dat de C L O s het groene front waren. oorzaak hiervan is dat wij niet meer bestuurders gekozen hebben van de eerste garnituur uit onze leden

  • no-profile-image

    boerin

    onvoorstelbaar. dat wij boeren ons steeds zo druk maken over het feit dat we denken dan ons imago niet goed zou zijn, zonde dat hier tijd en geld aan word verspild. In mijn omgeving merk ik in elk geval niet dat het imago van de boer verkeerd is. misschien is dat in het westen wel anders dat weet ik natuurlijk niet, maar zo langzamerhand gaat het beeld van de klagende boer steeds meer de overhand krijgen , vooral als wij boeren steeds zo negatief blijven denken. Als wij zelf positief achter onze producten staan en onszelf niet steeds naar beneden laten halen door ons aan te laten praten dat men ons imago niet goed vind , gaat de burger zien dat we positief zijn en word ons imago vanzelf nog beter dan het al is

  • no-profile-image

    T.Peeters

    Zeer goed initiatief!!
    Dan even een reactie op ‘’boerin, ommen’’ Ik denk dat het beeld van de land- en tuinbouw op zich in het geheel niet helemaal positief is. Het zal zeker niet negatief zijn maar het zijn wel telkens de kleine negatieve dingen die in het nieuws komen ( slecht veetransport, uitstoot van schadelijke stoffen (gewasbeschermingsmiddelen broeikasgassen),horizonvervuiling,geluidsoverlast.Wat punten zijn waar de boer en tuinder vaak niets mee te maken heeft transport hoort bij de transportsector. Schadelijke stoffen vaak zwaar achterhaald 30 40 jaar geleden was de wereld nu eenmaal anders. Maar het zijn wel de negatieve dingen die blijven hangen bij de mensen de positieve vergeet men vaak snel.
    En daardoor heeft de sector misschien niet het beeld wat het verdient te hebben. Kijk maar eens naar de toestroom van jeugd in de sector het is voor de middelbare en hogere scholen al moeilijk genoeg om jeugd binnen te halen terwijl deze meer dan hard nodig zijn om de sector vitaal te houden. En door dit soort acties (dit voorbeeld, kom in de kas), maar ook tv programma’s (boer zoekt vrouw, kijk een koe) krijgt, de sector toch weer eens een mooie portie positieve reclame. En hopelijk het respect wat het verdient te krijgen.

  • no-profile-image

    rowwwenheeze

    en nu proberen met melk het imago van coca-cola rechts in te halen

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.