Home

Achtergrond 86 x bekeken

Katterige sfeer rond imagocampagne Duitsland

De sectorcommissie groente en fruit van het Productschap Tuinbouw in Zoetemeer is akkoord gegaan met het voorstel om een strategisch plan te maken voor de opzet van een imagocampagne voor Nederlandse groente in Duitsland.

Naast de teelt betaalt ook de Nederlandse handel mee aan de 64 duizend euro die het maken van het plan mag kosten. Aangezien dat geld ook voor een deel door de importhandel moet worden opgebracht stelt Leo Welschen van Frugi Venta dat de op te zetten imagocampagne, die wellicht 3 miljoen euro zou kunnen gaan kosten, niet meer uit de algemene heffing zal kunnen worden gefinancierd.

In de commissie heerste onvrede over de manier waarop het vooronderzoek naar het imago van Nederlandse vruchtgroente bij Duitse consumenten in de publiciteit is gekomen. Hans van Es van de Dutch Produce Association noemde het ‘onhandig’. De indruk is gewekt dat er een groot probleem is, terwijl het marktaandeel van Nederland juist groeit en de prijs die Nederlandse vruchtgroenten opbrengen hoger is dan van producten van andere herkomst, aldus Van Es.

Tini Aerts liet namens LTO weten de reactie van Frugi Venta bij monde van Willem Baljeu ‘triest’ te vinden. Baljeu noemde in het Agrarisch Dagblad een uitbreiding van het Nederlands vruchtgroenteareaal van 200 hectare ‘ondoordacht en gevaarlijk’. Terwijl de Nederlandse productie maar 4 procent van de totale Europese productie is. “Een speldenknopje”, aldus Aerts.

Hij vindt het wel positief dat de Nederlandse tuinbouw weer collectief overtuigd raakt van het nut van een generieke campagne. Bij het maken van het strategisch plan zullen ook andere dan alleen de vruchtgroenten onder glas worden meegenomen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.