Home

Achtergrond 72 x bekeken

Eurlings jaagt transportbranche in de gordijnen

Verkeersminister Camiel Eurlings houdt niet op zich de woede op de hals te halen van de transportbranche.

TLN, EVO en KNV presten hem gisteren om haast te maken met onderzoek zodat trucks tot 60 ton en van ruim 25 meter lang alsnog op de Nederlandse wegen worden toegelaten.

Eurlings verlaagde deze zomer het maximumgewicht voor deze lange, zware vrachtwagens of lzv's tot 50 ton, kort nadat zich problemen hadden voorgedaan op de Hollandse Brug over het Gooimeer. Dat zinde de vervoerders al niet.

Volgens hen is de angst over de slechte conditie van oudere bruggen onterecht. Onderzoek door het ingenieursbureu Groenewoud heeft uitgewezen dat de lzv's niet slecht zijn voor het wegdek. De asdruk is zelfs lager dan die van gewone trucks.

Eurlings zegde donderdag de Tweede Kamer toe dat hij naar dat aspect wil laten kijken. Daarna zou het tonnage opgeschaald kunnen worden. Maar hij wil ook het aangekondigde bruggenonderzoek afwachten.

VVD-Kamerlid Paul de Krom neemt daar geen genoegen mee. Hij wil met een motie, waarvoor hij rekent op steun van CDA en PvdA, afdwingen dat de megatrucks straks toch kunnen denderen op de Nederlandse wegen.

Vrachtwagens zijn nu maximaal 40 ton en ruim 18 meter. Tussen 2000 en 2006 zijn proeven gedaan met de megatrucks, die ook wel ecocombi's worden genoemd. Volgens de transportbranche leidt hun inzet tot minder uitstoot van de schadelijke uitlaatgassen CO2 en NOx, maar dan moet wel het maximumgewicht op 60 ton worden gesteld. Beperking tot 50 ton zou het milieuvoordeel halveren.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.