Home

Achtergrond 77 x bekeken

'Elk bedrijf kan iets doen aan armoedeproblematiek'

"Ieder bedrijf zou iets moeten doen aan het verwezenlijken van de milleniumdoelen. Dat is niet doneren van geld, maar inzet van de eigen kennis en kunde.''

Zo ziet de Amerikaanse professor Jeffrey Sachs van de Columbia University de rol van het bedrijfsleven in de strijd tegen wereldarmoede. De voortrekker van de milleniumdoelen hield vandaag de eerste Max Havelaar lezing op de RSM Erasmus Universiteit in Rotterdam.

De lezing is onderdeel van de eerste Max Havelaar Fairtrade Week in Nederland. Enkele duizenden supermarkten brengen deze week de producten met het keurmerk fair trade onder de aandacht. Fair trade producten zijn op een eerlijke manier geproduceerd.

De producenten uit veelal ontwikkelingslanden profiteren zelf van de uiteindelijke opbrengst. Max Havelaar wil met de actie consumenten bedrijven te overtuigen van het belang van keurmerk producten voor boeren in ontwikkelingslanden.

Sachs is speciaal adviseur voor de Verenigde Naties voor de millenniumdoelen. In 2000 hebben regeringsleiders van 189 landen afgesproken om vóór 2015 de belangrijkste wereldproblemen aan te pakken. Er zijn acht concrete doelstellingen vastgelegd die zich richten op armoede, gezondheidszorg, de positie van vrouwen en onderwijs, genaamd de millenniumdoelen. Sachs is aangesteld om leiding te geven aan de praktisch uitvoering.

De filosofie van wereldberoemde Amerikaanse econoom is dat elk doel aan het eind afrekenbaar moet zijn op de resultaten. Hij ziet in Azië een duidelijke vooruitgang. "Daar profiteert een groot deel van een betere economie, al is daar nog een hoop mis.'' Zijn grootste zorg is Afrika. "Het is een uitdaging om dit continent er boven op te helpen. Dat kan alleen als regeringen, de samenleving en het bedrijfsleven de handen ineenslaan.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.