Home

Achtergrond 167 x bekeken

Duitse marktleider Atlanta in etalage

Moederbedrijf Chiquita onderzoekt de mogelijkheden van de verkoop van de Duitse handelsonderneming Atlanta.

Het Duitse concern is marktleider in de afzet van groenten en fruit in Duitsland.

Chiquita heeft deze week een herstructureringsronde aangekondigd dat mogelijke gevolgen heeft voor de Duitse dochter. Het concern heeft voor een mogelijke verkoop de Amerikaanse investeringsbank Taylor Companies ingeschakeld. Het bedrijf heeft laten doorschemeren dat Atlanta mogelijk niet meer past in de lange termijn visie van het Amerikaanse Chiquita.

Volgens Willem Baljeu, directeur van exportkoepel FrugiVenta, kan de mogelijke verkoop de leveringen aan de Duitse markt markt herschikken. Een verkoop heeft zo impact op de positie van Nederlandse telers en handel op de Duitse markt. "Deze bewegingen veroorzaken ook andere bewegingen. Ik voorzie meer van dergelijke overnames."

De markt is in beweging, signaleert Baljeu. De opkomst van De Weide Blik is daar een voorbeeld van. Ook de samenwerking van Total Produce en The Greenery lijkt een voorbeeld van een samenwerkingsgolf.

Atlanta heeft een omzet van 1,2 miljard euro en behaalt dat met name op de Duitse markt. Daarnaast voert het bedrijf veel uit naar markten in Oost-Europa. Atlanta komt op de ranglijst van belangrijke partijen op de Duitse markt nog voor Landgard, de uit coöperaties en groothandelscentra samengevoegde afzetpartij met een omzet van 1,1 miljard euro (inclusief sierteelt). Ter vergelijking: The Greenery heeft een omzet in Duitsland van 307 miljoen euro.

Baljeu ziet parallellen tussen Chiquita en Fyffes, dat eerder de handel afsplitste in Total Produce. "Je ziet dat bedrijven terug gaan naar hun kernactiviteiten. Bij Fyffes zie je synchrone ontwikkelingen."

Of registreer je om te kunnen reageren.