Home

Achtergrond 65 x bekeken

Cadbury kiest voor beursgang Amerikaanse frisdrankentak

Cadbury Schweppes, 's werelds grootste producent van snoepgoed, brengt zijn Amerikaanse frisdrankendivisie naar de beurs in New York.

Het Britse concern ziet af van de voorgenomen verkoop van het onderdeel vanwege de onrust op de kredietmarkt. Dat maakte Cadbury vandaag bekend.

Volgens topman Todd Stitzer is de onrust op de kredietmarkt nog niet voorbij en daarom wordt in de nabije toekomst geen acceptabele overnameprijs verwacht. Het bestuur richt zich om die reden op een beursgang. Die vindt waarschijnlijk in het tweede kwartaal van 2008 plaats.

Cadbury besloot in maart zijn Amerikaanse frisdrankendivisie met merken als Dr Pepper en 7UP te verkopen. In juli werd de biedingsperiode echter verlengd omdat het voor potentiële kopers steeds moeilijker werd om de financiering rond te krijgen door de onrust op de kredietmarkt.

Cadbury sloeg vorige maand nog een overnamebod van een groep durfkapitalisten af omdat er geen overeenstemming kon worden bereikt over de financiering. De waarde van de frisdrankentak wordt geschat op 6,9 miljard pond sterling (ongeveer 10 miljard euro).

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.