Home

Achtergrond 127 x bekeken 7 reacties

Brussel: diertransport beter controleren

Diertransporten moeten vaker controle krijgen.

De Europese Commissie heeft vandaag de EU-landen daartoe opgeroepen, op aandringen van de Zweedse landbouwminister Eskil Erlandsson.

Bij de spaarzame controles in de EU tot dusver blijken soms ernstige gebreken, zoals te lange reistijden en te volle wagens. Dierenbeschermers toonden recent in Brussel filmbeelden van misstanden, onder meer over een Nederlandse transporteur die in Duitsland zoveel varkens had geladen dat het bloed uit de wagen droop.

Nederland steunt de oproep tot betere naleving. De Tweede Kamer heeft de laatste weken herhaald problemen met dierentransporten besproken. Minister Gerda Verburg (Landbouw) beloofde in september al verscherpt toezicht op de veetransporteurs.

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, kondigde verder nieuwe voorstellen aan voor reistijden en maximale bezetting van de veewagens. De plannen moeten uiterlijk in 2009 op tafel liggen bij de EU-landen en het Europees Parlement.

"Wel interessant'', reageerde directeur-generaal Ate Oostra, die minister Gerda Verburg verving. "De regels voor rusttijden en de minimale ruimte per dier zijn in 2004 niet opgenomen in de Europese Diertransportverordening, toen Nederland voorzitter was van de Europese Unie.''

Het veetransport in Europa is de laatste jaren sterk gegroeid. Door de toetreding van Oost-Europese landen bij de EU gaan er veel goedkope runderen en andere dieren naar slachters in West-Europa.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    konijntje

    Goed gesproken Jac! Helemaal mee eens!

  • no-profile-image

    critische lezer

    Het verheugt mij dat er ook hier, meer en meer critische lezers verschijnen.

  • no-profile-image

    Jean Vaassen

    Filmbeelden Vlaamse televisie:
    Koe met gebroken poot moet kost wat kost uit veewagen. Dier staat maar kan eigenlijk niet staan of lopen. Stromplet achterwaarts de laadklep af. het gebroken deel van de linkerachterpoot bungelt. Moet er op staan... Blijft naast de auto liggen. Wordt vervolgens over de betonnen grond levend weggesleept met trekker.

  • no-profile-image

    veerijder

    Laten we met ons allen het Deense systeem omarmen, een rijder die drie keer in de fout gaat mag een jaar lang geen veerijden plus een dikke boete.

  • no-profile-image

    Jac

    ja Jean dat is schandalig, dat hoort niet en dit kan ook niet meer. In NL is dit niet meer mogelijk zover ik weet, ben namelijk geen veehouder. Volgens mij kan dit niet meer omdat dieren die niet kunnen lopen niet meer vervoerd mogen worden en terplekke worden geeutaniseerd. Wat betreft die beelden, ik zie al jaren dezelfde beelden van diertransporten op tv, ook uit landen buiten europa, deze beelden worden wel gebruikt door de diertjeslobby als ware dit de dagelijkse praktijk in Nl. Wees eens een keertje eerlijk en breng de werkelijke beelden van veehouderij en/of transport naar buiten. Maar ja, niet schokkend genoeg en dus geen extra donateurs die de hobby van de mensen in deze organisaties betalen.

  • no-profile-image

    Jac

    weeral wordt het zogenaamde voorval in duitsland misbruikt om er zaken mee af te dwingen. Schandalig hoe alles uit zijn verband wordt gerukt door de dierenterroristen. Volgens mij heeft de transporteur alleen maar een boete gekregen voor het te zwaar beladen zijn. Nou hiervoor kun je heel wat vrachtwagens in het buitenland van de weg halen omdat vrachtwagens in bijvoorbeeld D minder mogen wegen dan in NL of andere landen.
    Wat betreft het bloed, blijkbaar hebben 2 varkens ruzie gehad en mekaar gebeten. In hoeveel bussen met toeristen gebeurt nooit eens wat? als je daar net zo op zou zitten controleren zou je ook hier wel een bus van de weg kunnen halen omdat er een paar ruzie hebben.
    Oh ja op dezelfde dag dat dit gebeurd is is er op een station in NL een student met een bijl vermoord. geen kamervragen, geen verontwaardiging, geen pleiten voor het sluiten van stations, geen wekenlange lobby voor extra controle op bijlen en messen in treinen en stations, geen lobby in europa, geen extra media aandacht, geen actiegroepen op het binnenhof. Maar ja dit is ook lang niet zo erg als een paar zeugen die ruzie hebben of net zoveel uren op transport zijn als de gemiddelde toerist naar Blanes of een andere zuip en bak industrie........

  • no-profile-image

    een wakker dier

    Hallo veerijder,
    Kan je iets duidelijker zijn?
    Rijder is chauffeur of transportondernemer?
    Ken het systeem daar niet maar weet wel dat de Denen hun zaakjes over het algemeen beter voor elkaar hebben dan wij.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.