Home

Achtergrond 242 x bekeken

'Afzet bloemen via internet gaat domineren'

In 2014 wordt 80 tot 90 procent van de boeketten in Europa via internet besteld.

Momenteel is dat nog geen 50 procent. Dat stelt directeur Erik Siekmann van Blume2000, een Duitse online snijbloemenwinkel op het World Cut Flowers Congress.

Voor telers betekent in de eerste plaats dat ze voortaan zaken doen met minder en bovendien grotere partijen dan het leger bloemisten dat ze gewend is. Hun onderhandelingspositie kan daardoor relatief verslechteren, erkent Siekmann. "Daar staat echter tegenover dat e-commercie nieuwe klanten aanboort die nog nimmer een boeket hebben laten bezorgen. Dit geldt voor tweederde van ons bestellingen."

Siekmanns bedrijf opereert in de grootste bloemenmarkt van West-Europa. Nederland exporteert jaarlijks voor ruim 1,5 miljard euro naar de Oosterburen. Het is een moeilijke markt, aldus Siekmann: "in feite is Duitsland een harde discountmarkt."

De sierteeltmarkt, erkent Siekmann, krimpt dan ook licht. "Het sleutelwoord bij internetafzet is 'findability', het gevonden worden. Als je niet gevonden wordt moet je ophouden. Daarbij worden andere cadeauartikelen die op het internet veel worden aangeboden een nieuwe concurrent."

Monica Woo van 1-800 Flowers in de Verenigde Staten ziet een soortgelijk patroon. "We groeien online met 8-9 procent, terwijl de Amerikaanse markt verslechtert. Van 2003-2005 namen de omzet en het aantal transacties af met 6 en 3 procent. Het aantal bloemisten, nu nog een kleine 20.000, daalt snel. We moeten het spel veranderen: inzetten op emoties. Bloemen zijn geen goederen."

Of registreer je om te kunnen reageren.