Home

Achtergrond 80 x bekeken

Aanpak 'vierkante' wielen trein geautomatiseerd

Spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen hebben de strijd tegen gladheid en vierkante wielen op het spoor geautomatiseerd.

Dit najaar bepaalt voor het eerst een computer met behulp van gps waar het spoor moet worden voorzien van Sandite, een gel met zand en metaaldeeltjes die de spoorstaven stroever maakt.

In de herfst ontstaat met name in bosgebieden steevast gladheid op het spoor doordat vallende bladeren worden platgereden. In combinatie met vocht ontstaat volgens NS en ProRail "een gladde, doorzichtige koolstoffilm op de rails.''

Als de bedrijven daar niets tegen ondernemen, ontstaan vooral door slippen bij het remmen beschadigingen aan de wielen. De wielen worden dan 'vierkant', en moeten snel naar de werkplaats voor reparatie met als gevolg uitval van treinen en vertragingen.

NS en ProRail hebben een speciale installatie in zes treinen ingebouwd om de Sandite op de rails te kunnen spuiten. Deze treinen rijden vooral op trajecten met veel bomen langs het spoor. Daarnaast staan op verschillende plekken vaste installaties die de gel op het spoor aanbrengen.

De spoorbeheerder en het openbaar vervoerbedrijf zetten verder het meetsysteem Gotcha in, dat op verschillende locaties in het land de kwaliteit van de wielen van de treinen inspecteert. Wanneer blijkt dat wielen niet meer in orde zijn, volgt reparatie of vervanging bij een werkplaats van het onderhoudsbedrijf NedTrain.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.