Home

Achtergrond 180 x bekeken 12 reacties

AID haalt te zwaar varkenstransport van de weg

De Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van LNV heeft gisteren in Limburg een overbeladen varkenstransport van de weg gehaald.

De veewagen had een plaatselijke beladingsgraad van 331 kilo per vierkante meter, terwijl 235 kilo het wettelijke maximum is. De wagen was onderweg naar een verzamelplaats. Zowel tegen de chauffeur als het transportbedrijf is proces-verbaal opgemaakt.

De dieren hebben overigens niet merkbaar geleden onder de overbelading, stelt de AID.

Het was niet de eerste keer dat een te zwaarbeladen transport van het desbetreffende bedrijf van de weg is gehaald. Eind augustus werd het transportbedrijf ook betrapt in Duitsland.

Dat gebeurde nadat automobilisten de politie hadden gebeld omdat er bloed uit een vrachtwagencombinatie lekte. De truck bleek veel te veel varkens te vervoeren. Daardoor kampten 127 varkens met beetwonden. Dat incident leidde tot commotie in de Tweede Kamer. Minister Gerda Verburg van Landbouw besloot daarop het toezicht op de naleving van wetten en regels tijdens transporten van varkens en runderen te intensiveren.

Lees ook: Beboet veehandelsbedrijf vecht overtreding aan

Laatste reacties

  • no-profile-image

    tinus

    Naam transporteur?
    Janssen Koningsbosch

  • no-profile-image

    Martin van den Bogaard

    Waarom krijgen zulke bedrijven een tweede kans, vraag ik mij af. Het is zowat aan de orde van de dag, dat sommige boeren zich niet aan het welzijn van dieren houden. Zulke mensen bederven mijn eetlust.
    Wel goed dat het media aandacht krijgt.

  • no-profile-image

    varkensboertje

    ik zou zeggen zet de naam van het transportbedrijf erbij. dan weet je om wie het gaat, het imago van de varkenssector word hierdoor omlaag getrokken,die knooierts moeten we er nie bij hebben. gr

  • no-profile-image

    Jos

    Het is de vraag of de AID terecht concludeerde dat de regelgeving is overtreden. Hieronder een aantal feiten op een rij:

    - Het betreft het vervoer van zeugen van gemiddeld 250 kilo;
    - Er zaten 16 zeugen op de veewagen;
    - In totaal waren er 34 m2 beschikbaar;
    - Om welzijnsredenen (vechten / over elkaar heen vallen) heeft de chauffeur de zeugen in twee vakken geplaatst;
    - de transportverordening stelt als algemene norm dat alle dieren tegelijkertijd moeten kunnen liggen; alleen voor varkens van 100 kg geldt de specifieke norm van 235 kg/m2; deze norm geldt niet 1 op 1 voor zeugen van 250 en meer kilo.

    - In het aangepaste kwaliteitssysteem Veewaardig Vervoer zal de sector een door betrokken partijen onderschreven tabel opnemen zowel voor varkens > 100 kg als voor biggen;
    - De veevervoersector heeft zelf om meer controles onderweg gevraagd; het is logisch dat hierdoor in eerste instantie meer gevallen worden geconstateerd.

  • no-profile-image

    onno zel

    Ach gewoon weer een uitzondering, komt bijna nooit voor .
    Hooguit één keer per week.
    Tel daarbij nog 9 gevallen die niet ontdekt worden, dan is dat hooguit 10 keer per week een fout transport.
    Gewoon andere kant op kijken.
    Niets gezien, niets gehoord.
    Is er wat gebeurd dan?.............daar weten wij niets van.
    Wij boertjes zijn wat dommer dan de rest.
    Dierenmishandeling valt wel mee, wij vinden alles best.

  • no-profile-image

    Boerke van BUTEN

    WIJ DE BOERKES VAN BUTEN .....Willen niets meer van doen hebben met die foute Janssen.
    Altijd wat met die klootzak .
    Vergunning intrekken en hem zelf op transport stellen midden tussen de varkens.
    Dan levert ie vrijwillig zijn vergunning in!

  • no-profile-image

    gli

    Als het echt dierenmishandeling is: aan de kaak stellen en veroordelen die zaak. En zo niet: inbinden en niet met modder gooien.
    Wij als sector moeten wel beseffen dat er veel argwaan is in onze richting. Als sectoren werkzaam met dieren dienen we te begrijpen dat we zeer kritisch worden gevolgd! Misschien wel het meest door mensen die totaal geen inzicht hebben over het feit hoe met dieren om te gaan. Dat kan frustraties bij ons veroorzaken, maar laten we wel nuchter op deze zaken reageren!

  • no-profile-image

    samenopweg

    Blijkbaar is de regelgeving niet duidelijk en praktisch niet altijd uitvoerbaar. laat de vervoersector dit samen snel oplossen met de overheden. dat voorkomt onnodig leed en verkeerde of overtrokken berichtgevingen.
    Let wel sector, transport dient waardig te gebeuren. En dierrechtenorganisaties moeten niet proberen om dieren te verpersoonlijken het zijn en blijven dieren die voor voedselproduktie bestemd zijn.

  • no-profile-image

    doe effe

    janssen wordt hier wel heel erg afgezeken, of dit terecht is vraag ik mij af. geloof niet altijd de media. ik ken janssen als een correct veehandelsbedrijf.
    zeker niet de intentie van hun om de sector te kijk te zetten en regels aan de laars te lappen. kijk eerst maar eens bij jezelf of je zuiver bent tot op het bot.

  • no-profile-image

    ex-veechauffeur

    Elke "insider" weet dat deze wantoestanden meestal plaatsvinden bij (eigen)vervoer door de handelaar zelf. (welk voordeel heeft een transporteur bij overbelading als hij op km/uur basis werkt? enkel meer risico om zijn vergunningen te verliezen + hoge boetes) Het lijkt me dan ook vooral waardevoller om vooral extra te controleren op de Janssen's , Vaex'en , van Rooi's etc.. van de handel.
    En bij recidive harde maatregelen nemen..(handelsvergunning of i.d. intrekken)
    Zij maken de toch al niet zo'n goede naam van de intensieve veehouderij ten schande en geven linkse rakkers allen nog maar meer stokken om mee te slaan!

  • no-profile-image

    J.Westerman

    Gelijk alle vergunningen in trekken en er voor zorgen dat ze nooit meer een vervoersbedrijf mogen beginnen, want dit is bij zulke lapzwansen meer regel dan uitzondering.
    Natuurlijk berechten en een paar jaartjes achter slot en grendel zetten.
    ps. De vee wagen zal toch zeker wel in beslag genomen zijn.

    Jan Westerman

  • no-profile-image

    Ja, doe effe normaal. De samenleving en alles wat met dierhouderij te maken heeft, is het gekloot van een enkeling die de boel vertroebelt meer dan zat joh. Uit de hier ingezonden reakties blijkt duidelijk, dat de genoemde naam meer in opspraak is geweest. Mogen wij er dan op rekenen dat resp. de AID en uiteindelijk de rechter hun werk goed zullen doen? Dan hoeven wij ons verder niet druk te maken, slecht signaleren en waar nodig de betrokken instanties inlichten. Dat is voor de malafiden niet leuk, maar voor ons allen wel nodig.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.