Home

Achtergrond 125 x bekeken

Nu nog bedrijfswagen aanschaffen kan interessant zijn

Het grijze kenteken wordt binnenkort afgeschaft. Het voordeel voor de wegenbelasting vervalt hiermee. Maar ook de aanschaf van een bedrijfswagen wordt flink duurder. Als een bedrijfswagen toch noodzakelijk is, kan het een optie zijn om nu nog goedkoop de auto aan te schaffen.

Het fiscale voordeel van een grijs kenteken bestaat uit twee delen. De wegenbelasting en de BPM. Maar wat gaat deze maatregel extra aan belasting kosten en wat kan nog gedaan worden om nog een voordeel te behalen. Wie nadenkt over de aanschaf van een bestelauto met grijs kenteken kan daar beter haast mee maken. Nu wordt nog de BPM bespaard en krijgt kan van de investeringsaftrek gebruik worden gemaakt. Overigens is het ook te overwegen om in 2005 een tweedehands bestelauto aan te schaffen. De BPM wordt dan bespaard, want de wagen heeft al een kenteken.

Onder de naam ‘Wet op belasting van personenauto’s en motorrijtuigen 1992’ (BPM) wordt een belasting geheven met betrekking tot personenauto’s en motoren. Belastbaar feit voor de BPM is de registratie van een personenauto in het kentekenregister. De onbelaste registratie van een bestelauto in dit register levert het fameuze grijze kenteken op. Nu al in dit register geregistreerde kentekens zullen naar verwachting niet opnieuw hoeven te worden geregistreerd, waardoor er dus niets verandert. Wie nu nog een nieuwe auto met een grijs kenteken aanschaft lijkt dus weinig te vrezen te hebben van de BPM. Wanneer de nieuwe regeling ingaat is nog niet bekend. Ingang per 1 januari 2005 lijkt logisch, maar eerdere invoering, bijvoorbeeld met Prinsjesdag, voorkomt dat half zakelijk Nederland dit jaar nog fiscaal vriendelijk een nieuwe bestelauto koopt. Het tarief van de BPM bedraagt 45,2% van de netto catalogusprijs zonder omzetbelasting, verminderd met € 1.540. Dit kan al snel oplopen tot enkele duizenden euro’s.

De motorrijtuigenbelasting kent voor bestelauto’s een lager tarief dan voor personenauto’s. Met het fiscale verdwijnen van de bestelauto gaat men dus veel meer motorrijtuigenbelasting betalen. Zeker voor dieselrijders gaat dit veel pijn doen. Een verdrievoudiging, en voor diesel mogelijk een verzesvoudiging van de belasting is zeker niet ondenkbaar. Aan het hogere tarief valt niet te ontkomen, vanaf 1 januari 2005 valt iedereen in de hogere tarieven. De scheelt per jaar zo’n € 500 to 1.000 per bedrijfswagen.

Voor de bijtelling in de IB maakt het nagenoeg geen verschil of een auto een personenauto of een bestelauto is. Wel is het verschil nog van belang voor de investeringsaftrek (KIA). Op personenauto’s wordt geen investeringsaftrek verleend, op bestelauto’s wel. Hoewel dit niet zeker is lijkt het voor de hand te liggen dat na de wetswijziging ook op bestelauto’s geen investeringsaftrek meer wordt verleend. Wanneer die wetswijziging wordt ingevoerd is zoals gezegd onzeker. Maar een persbericht is gauw gepubliceerd. Denk aan het plotselinge einde van de PC-privé regelingen (mr. S.F.J.J. Schenk).Lees ook Zelfstandigenaftrek omhoog en vennootschapsbelasting omlaag

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.