Home

Achtergrond 105 x bekeken

Glasgroentesector moet samenwerken in de keten

De Nederlandse glasgroentesector kan de internationale marktpositie behouden door samenwerking in de keten. Dat is één van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van het LEI en PPO-Glastuinbouw, in opdracht van het Ministerie van LNV. Een merkenstrategie of afzet van nicheproducten kan alleen slagen als bedrijven een gemeenschappelijke strategie ontwikkelen.

De positie van de Nederlandse glasgroentesector is de afgelopen tien jaar onder druk komen staan, schrijven de onderzoekers. Als exporteur is Nederland ingehaald door landen als Mexico en Spanje. Om antwoorden te vinden op de vraag hoe de concurrentiekracht te versterken, is de Nederlandse sector vergeleken met belangrijke concurrenten. Hiervoor zijn onder andere de marktposities bekeken in de afzetmarkten Duitsland, het VK en Frankrijk.

Eén van de belangrijkste aanbevelingen is dat telers en toeleveranciers het innovatieniveau op peil moeten houden. Ook zijn schaalvergroting en verbetering van management vereisten. Afzetorganisaties moeten meer samenwerken met lokale partners om de cultuur van nieuwe afzetmarkten te doorgronden, bijvoorbeeld op de Franse markt. In landen met een groot marktaandeel is meer aandacht nodig voor de afzet aan speciaalzaken en het niet-huishoudelijk segment.

Meer informatie Download het volledige rapport

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.