Foto: Misset BoerenlevenAchtergrond

Dorsen met stoomkracht

Dit is een heel oude foto, gemaakt in 1930. De wagenwielen zijn nog van hout, dat hobbelde enorm onderweg. Vandaar de boom aan de voorkant, op de wagen.

Met een touw kon die boom achterover worden getrokken, om zo de lading vast te klemmen.

Tegen de boerderij aan staat een dorskast waar het graan vanaf de wagen in wordt gegooid. Stro en graan kwamen er gescheiden weer uit. Het graan werd opgevangen in jutezakken die aan de zijkant van de dorskast op voorraad hingen. Midden op de foto, achter de paarden, is een lange pijp te zien waar bovenaan een plukje rook uitkomt. Dat is de pijp van een locomobiel, ofwel een mobiele stoommachine. Die werd gebruikt om dorskasten aan te drijven, maar ook bij de turfwinning zijn locomobielen veel gebruikt.

Het raam aan de voorkant op de wagen was met touw achterover te trekken. Zo klemde het de lading vast. Die zou er anders door het hobbelen van de houten wielen afvallen. - Foto: Misset

Het raam aan de voorkant op de wagen was met touw achterover te trekken. Zo klemde het de lading vast. Die zou er anders door het hobbelen van de houten wielen afvallen. – Foto: Misset

Locomobielen zijn vermoedelijk in de eerste wereldoorlog ontwikkeld om artillerie op het slagveld te kunnen verplaatsen. De mobielen reden niet zelf, maar dreven met aandrijfriemen andere machines aan. Ook de machine op de foto was nog geen zelfrijder. Als hij moest worden verplaatst ging dat met paarden. Alle stoomkracht werd gebruikt voor het laten draaien van de dorskast.

Naarmate de landbouwmachines groter werden, werden ook de stoommachines dat. Na de Tweede Wereldoorlog nam de trekker de aandrijving over en verdween de locomobiel naar het museum.

Dit artikel is te lezen in Boerderij 49 van dinsdag 5 september en is onderdeel van de rubriek Zo ging het toen.

In de rubriek Zo ging het toen gaan we terug in de tijd. Boerderij bestaat al meer dan 100 jaar en aan de hand van foto's uit het archief kijken we naar de agrarische sector in de vorige eeuw. Benieuwd naar meer historie? Check het dossier Zo ging het toen.

Beheer
WP Admin